Hej alla!
Jag är en relativt ny användare av Visma Eekonomi Smart och ganska ny med bokföring.
Jag använder kontantmetoden och kvartalsvis momsredovisning.
Mitt aktiebolag har ännu inte haft någon försäljning, enbart utgifter.
Jag är osäker på om jag har missat något steg som berör bokföring av momsen på skattekontot.
Tycker checklistan är lite otydlig med hur jag ska bokföra momsredovisningen på steg 5 5. Bokför momsredovisningen .
Det skapas automatiskt verifikationer när man genererar momsredovisningen.
Fråga 1: Ska man utöver att de genereras också bokföra dem som insättningar på skattekontot? I så fall hur, vad matchar man dem mot?
Jag importerade moms SKV-filen från skatteverket och då skapades följande två omatchade på skattekontot, gjorde jag rätt och hur bokför jag klart dem? Ska jag koppla dem till momsredovisningarna eller ska jag registrera på något annat sätt?:
Den jag har bokfört ovanför dessa två som jag nu behöver matcha är en utbetalning skatteverket som jag bokfört som en överföring från skattekonto 1630 till företagskonto 1930.
Företagskonto i Visma, här ser man min första utbetalning från skatteverket då jag fick tillbaka på momsen:
Såhär ser det ut på skattekontot hos skatteverket:
Momsredovisningar (hade varken utgifter eller intäkter Juli-Spept därav saknar den datum):
Tack på förhand och tack för all hjälp jag kan få!
Jag vill verkligen lära mig detta och se till så att allt blir korrekt 😊
Hej @GabrielS
Du har gjort rätt - bra jobbat!
Först gör du en överföring från ditt Företagskonto 1930 till ditt Skattekonto 1630 för att flytta pengarna dit så att momsen kan betalas.
När du importerat från Skatteverket ska du bokföra mot momsredovisningen.
Gå in under Kassa- och bankhändelser och välj Skattekonto som konto. Skapa en Ny skattehändelse som motsvarar beloppet på momsredovisningen. Välj Pengar in eller Pengar ut beroende på om du ska få tillbaka eller betala pengar till Skatteverket. Klicka på Matcha och välj Momsredovisning som bokföringshändelse. Leta upp momsredovisningen i listan och välj Bokför.
Ha en fin vecka!
/Tinna
Hej stort tack för ditt svar Tinna!
Jag tror jag förstår men bara för att förtydliga:
Det räcker alltså inte att enbart skapa momsredovisningen och skicka in till Skatteverket, utan man behöver sedan bokföra det som en händelse och matcha den med verifikationen som skapats?
Jag försökte göra detta för de två händelser som kommit upp som omatchade när jag importerade SKV-filen från skatteverket.
Den första som jag i så fall missade att bokföra är från Januari-Mars förra året och är i en låst period.
Hur kan jag lösa detta och är jag på rätt spår här?
En annan fråga: Med ovan ändring, behöver jag skicka in en ny momsredovisning till skatteverket då eller påverkar det inte den tidigare momsredovisningen att jag glömt bokföra momsen på skattekontot (om så är fallet)?
Tack på förhand!
Hej @GabrielS
Precis som du skriver räcker det inte att endast skapa momsredovisningen, skicka den till in till Skatteverket, utan den ska bokföras det som en händelse och sedan matchas.
Vi har en Checklista för momsredovisning i Visma eEkonomi som i detalj beskriver alla steget du ska göra:
Vad gäller dina händelser som berör en låst period vill jag be dig kolla med Skatteverket hur bör du hantera det. Behöver du sedan ytterligare hjälp i programmet är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Ha en fin dag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.