Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha momsredovisning mot flera dragningar på SKV

Jag var lite snabb vid slutet av räkenskapsåret (1 jul-30 jun) och skapade momsredovisning utan att inkludera kundfodringar för förra räkenskapsåret.

 

Jag har alltså gjort följande:

  1. Skapat momsrapport i Visma eEkonomi med belopp X och reggat den på SKV
  2. SKV har beslutat att jag ska betala X den 13 aug
  3. Jag ångrade sedan momsrapporten och skapade en ny med belopp X + Y och reggade den på SKV
  4. SKV beslutar att jag ska betala ytterligare Y den 27 sept

Idag försökte jag matcha de två transaktionerna från SKV med min korrekta momsrapport, men eftersom de skett på olika datum kan jag inte göra detta. Förslag på hur jag kan lösa det?

5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag tror att du får lösa det genom att skapa fiktiva händelser på skattekontot i eEkonomi.

Jag hade ett liknade problem hösten 2019 efter att rättat en tidigare momsrapport.

Nedan är svaret jag fick av Visma Spcs den gången:

 

"Det finns ingen funktion som gör det möjligt att dölja den gamla momsredovisningen när du står på skattekontot under Kassa- och bankhändelser. Ett alternativ skulle vara att skapa en fiktiv bankhändelse på skattekonto som du matchar mot momsredovisningen för november 2017. Du kan sedan korrigera verifikationen som skapas manuellt via Bokföring - Verifikationer. Då kommer momsredovisningen inte synas framåt att matcha på. Nackdelen skulle jag säga blir de två verifikationer som skapas, en för matchningen och en för korrigeringen, som inte bidrar till att hålla det så rent som möjligt utan kanske stör mer."

 

Det svaret är inte ett 1:1-svar på ditt problem men jag mitt intryck är att lösningen antagligen är liknande med "låtsastransaktioner".

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar Khedron!

 

Okej, så om vi säger att X är 100 och Y är 50.

Just nu finns två transaktioner på skattekontot, -100 (2021-08-17) och -50 (2021-09-27).

Om jag tolkar dig rätt ska jag alltså skapa en ny transaktion på skattekontot på -150 (2021-08-17) och matcha den rakt av mot momsrapporten.

Sen gör jag direkt en korrigeringsverifikation (2021-08-17) där jag vänder tillbaka 50 kr från 2650 till 1630.

Till slut matchar jag -50 (2021-09-27) med en egen insättning/manuell verifikation som vänder korrigeringsverifikationen men på rätt datum.

Skattekontotransaktionen på -100 tar jag bort.

 

Verkar det rätt?

 

Det vore faktiskt skönt att få bort momsrapporten "från historiken".

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vore uppskattat med ett svar från Visma också! Kan inte vara ett allt för unikt problem, tänker jag.

Hej Andreas,

Ber om ursäkt att vi inte har varit inne i tråden men du kan alltid lita på svaren från vår champion @Khedron Wilk 

Vi har kikat och alternativet som du skriver i trådens tredje kommentaren verkar riktigt om du vill få alla datum att stämma. Bra jobbat!

 

Ha en fin vecka!

Tinna

 

 

Alltså, alltid lita på vet jag inte... Finns en anledning att jag försöker flika in att jag "bara" är glad bokföringsamatör. 🙂 Men tack för förtroendet!

 

Skämt åsido, @Fd medlem, löste det sig? Dina tankar låter rätt vid en snabb titt men jag kommer inte ihåg i detalj vilka krumbukter jag fick göra.