Hej!
Vi ska matcha en inbetalning av en kundfaktura + en påminnelseavgift på samma faktura i kassa- och bankhändelser, men vi är inte säkra på hur.
Fakturabeloppet betalades 2023-08-15 medan påminnelseavgiften kom in till oss först den 2023-08-31.
Vår tanke var att kryssa i båda inbetalningsposterna och matcha dem gemensamt mot kundfakturan, men dessa poster har inga rutor som poster annars brukar ha. Vad har vi för alternativ? Blir det rätt om vi matchar dem en och en och anger "delbetalning", eller hamnar påminnelseavgiften på fel konto då? Se skärmbild, det går inte heller att kryssa i rutan för "markera alla"
Tack på förhand för tips!
Löst! Gå till lösning.
Hej @Multilingua
Tack för att du hör av dig till oss och varmt välkommen som ny forummedlem.
I det här fallet kan du inte använda automatiken som annars finns i Visma eEkonomi i och med att din kund betalar både fakturabelopp och påminnelseavgift på samma gång.
Istället får du göra så här:
Du matchar händelsen med fakturabeloppet mot fakturan som vanligt. Sen matchar du händelsen gällande påminnelseavgiften mot Övrig insättning - Egen kontering och välja kontot som du i vanliga fall använder för påminnelseavgift. De flesta kunder väljer 3596 men det är självklart valfritt.
Vill även slå ett slag för vår kostnadsfria tjänst Påminnelse Direkt där vi hjälper dig att få betalt för dina fakturor. Läs gärna mer på sidan Påminnelse Direkt på vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Tinna
Tack så mycket! 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.