Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Moms, momsfri verksamhet samt momsredovisning

Hej,

 

jag har gjort bort mig totalt med redovisningen. Min kund har momsfri verksamhet, så momsen får inte dras av. Dock har jag fört in fakturor så att momsen registreras. Hur får man det i visma så att visman inte ska dra av momsen när jag gör momsdeklarationen? Jag försökte göra en korrigeringsverifikation på detta, men det korrigerade tillbaka på något sätt. Detta eftersom summan har blivit samma på momskontot i alla fall. Jag är helt vilsen och hoppas någon av er kan hjälpa mig.

 

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Linnéa

 

PS. detta är min första gång jag momsdeklarerar och jag är helt ny på visma.

 

 

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej. 

Du måste gå in på var och en av fakturorna och ändra konteringen så att ingen moms bokförs, hela fakturabeloppet ska bokföras som kostnad. Sedan kollar du i kontoanalysen att ingen ingående moms finnas att dra av.

Om verksamheten är momsfri måste du också kolla att ingen utgående moms skapats - gå igenom de intäktskonton som använts och se till att de inte har någon momskod i kontoplan.

Sen är det rimligen så att kunden inte är momsregistrerad och då ska företagsinställnongarna rättas så att ingen momsperiod är inställd. Då får du heller ingen möjlighet att göra nån momsredovisning i programmet.

Hej,

tack så mycket. Kunden har både momsfri verksamhet samt moms verksamhet, vilket är anledningen till att jag tänkte fel. Det är därför jag krånglar med momsredovisning ochl liknande.

 

Mvh

Linnéa