Hej.
Jag har haft en vinst på 60141 kr. När jag gjorde min moms redovisning ska jag betala 19599 kr.
Kan detta vara rätt? Är det inte 25 % moms man betala och ta betald?
Finns det något annat man betala för eller har man gjord fel någonstans.
Mvh
Peter Engdahl
Löst! Gå till lösning.
Hej
Någon exakt matematisk koppling mellan vinst och moms att betala finns inte.
I din momsredovisning (ruta 10,11,12) kan du kontrollera hur mycket Utgående moms du ska betala och kontrollräkna det mot försäljningen (ruta 05)
Längre ned (ruta 48) hittar du avdragen Ingående moms och därefter Moms att betala.
Eftersom vissa kostnader inte har någon avdragsgill Ingående moms (t ex försäkringar) och en del poster har andra momssatser går det inte att koppla vinst till moms att betala.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för snabb svar. Jag betala moms för köpta tjänster inom byggbranschen i rutan 30 också 2558 kr. och då stämmer det.
Jag trodde att när vi jobbar inom byggbranschen uppdragstagare fakturerar mig inte moms.
Men ska jag ändå betala till Skatteverket momsen ändå?
Mvh Peter Engdahl
Hej
Om du köper tjänster med omvänd skattskyldighet (byggmoms) ska du som köpare beräkna och bokföra både Utgående moms (ruta 30) och Avdragsgill Ingående moms (ruta 48). Du bör kontrollera att beloppet 2558 ingår i beloppet (ruta 48).
Den omvända skattskyldigheten vid byggmoms bokförs:
Debet konto 2647
Kredit konto 2614
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack än en gång. Men dif 10.11,12 är 37796-20755 (48)= 17041 + 2558( ruta30) 19599 kr.
Då är min fråga hur gör jag för att 30 = 2558 skall hamna i rutan 48?
Mvh Peter Engdahl
Hej
Har du kontrollerat så att beloppet inte redan ingår i ruta 48. Klicka på rutan till höger om beloppet så får du fram specifikation på ingående belopp.
Men för säkerhets skull måste jag fråga. Vilket belopp står det längst ned på momsredovisningen "Moms att betala". Är det 17 041 eller 19 599.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej. Jag har kollat så det stämmer att knotorna finns med dvs debit och kredit.
Mvh Peter Engdahl
Hej
Då är det nog så att din momsskuld för perioden är 19 599 kr.
Hör av dig om det finns tveksamheter.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej! När måste man lämna in deklaration för enskild firma?
Mvh Peter Engdahl
Hej @PVMAB-2014!
Den 2 maj är sista dagen att lämna in inkomstdeklarationen. Du kan läsa mer om viktiga deklarationsdatum att hålla koll på här.
Ha det gott!
// Anton
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.