Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Moms samfällighet - hur ändra i visma e-ekonomi

Hej

Vår samfällighet använder sedan flera år tillbaka Visma e-ekonomi för bokföring. Enligt Skatteverkets nya ställningstagande (Moms i en samfällighetsförening | Skatteverket) måste vi börja redovisa moms eftersom vi har intäkter som överstiger 80 000 kr/år. Har ansökt hos Skatteverket nu i juni om att bli momspliktiga fr o m juli 2022 och att momsen redovisas på årsbasis. Har inte fått något besked ännu (och därför inget VAT-nr). Min fråga är: hur ska jag ändra mina inställningar i visma e-ekonomi (Inställningar/Företagsinställningar) så att vår samfällighet mitt under pågående räkenskapsår ska kunna rapportera ingående moms såväl som utgående moms? I nuläget är inställningarna "Redovisar ej moms" under fliken Bokföringsuppgifter (Företagsinformation). Behöver jag ha bokfört allt för juni månad innan jag ändrar?

Tack på förhand

Kassör i samfällighet

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej c_samfallighet!

 

Du ändrar inställningarna för momsperiod under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.

 

Momsrapporter som redan är bokförda påverkas inte om du förändrar inställningen. Har du påbörjat en ny momsrapport och sedan vill ändra inställningen för momsperioden måste du stänga fönstret Ny momsrapport, ändra inställningen under Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och sedan skapa momsrapporten på nytt för att ändringarna ska komma med på den nya rapporten.

 

Vill du ändra redovisningsperioden för redan bokförda momsredovisningar måste du ångra dem. Därefter ändrar du inställningen i företagsinställningarna. Sedan kan du skapa nya momsredovisningar med de nya perioderna.

 

I vårt hjälpavsnitt Företagsinställningar under fliken Bokföringsuppgifter kan du läsa mer om hur du ändrar momsperiod.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.

Önskar dig en fin torsdag!

/Tinne