Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnnaP
UTFORSKARE

Momsavvikelser i avstämningen

Hej ,
I min årsavstämning är allt ok utom punkten om momsredovisning där jag får beskedet:
"Det finns momsredovisningar inom året som ännu inte är bokförda. Gå till momsredovisningen och bokför dessa. När alla momsredovisningar inom året är avslutade blir den här punkten automatiskt avstämd."

I momsredovisningen får jag sedan följande besked:
"Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 2 verifikationer. Dessa verifikationer behöver kontrolleras."


Dessa verifikationer/avvikelser ser ut så här:

VERIFIKATION I3


VERIFIKATION I16


Nu undrar jag om ni bokföringsproffs kan se vad som är fel och hur jag ska korrigera det?

Mycket tacksam för hjälp!
Anna
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ver 13
Vilken period avser den moms du för om ?

Om det avser 2017 ska den också bokföras 2017 inte 2018-01-10

Mikael

Stort tack för ditt engagemang! Jag är ny som företagare och försöker fixa de enklare delarna i bokföringen själv, och sedan får en redovisningskonsult ta hand om det mer avancerade. Det har fungerat bra och jag försöker förstå hur det fungerar, men problemet är när konsulten gör saker jag inte förstår – då blir jag helt lost. (Menar inte att det är hennes fel, men det blir svårt för mig att reda ut. Och nu har hon slutat 😞

Ver I3 gäller 2017. Går det att fixa till i efterskott trots att det året är stängt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låt då konteringen ske under 2018 - felet rättas på det sättet.

Mikael

Ska jag göra en ny verifikation, hur ska den isåfall se ut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Programmet ber dig kontrollera verifikationer som är bokförda, eller hur?

Nu har vi kontrollerat den och ser att den är rätt oavsett vad programmet meddelar.

Det finns inte mer att göra då. - inte bokföra det ännu en gång.

Mikael

Aha! Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ver 16

Vad vill du åstadkomma med konteringen?

Ang ver 16 så har det gjorts som en korrigering i bokslutet "eftersom den var med i momsomföringen, men inte bör vara där".

Än en gång, tack för att du tar en titt på detta!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är ver 16 också klarlagt?

Mikael

Samma som ovan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det är som du säger att ver 16 är en rättelse av ett tidigare felaktigt registrerat verifikat så är det bra så.

Mikael

TACK!