2025-03-21
09:54
Ajdå, det låter ju inte så bra. Jag hoppas att Visma kan svara på detta så att vi får klarhet i vad som händer och vad det beror på. Jag har rekommenderat Visma till ett par kollegor och det känns inte så roligt att deras upplevelse inte blir som förväntat. Sedan hoppas jag på en förbättrad kommunikation. Det är inte ok att mötas av samma meddelande i flera veckor utan att problemet har åtgärdats eller att informationen uppdateras ("Vi har märkt att några inte har fått in kontoutdraget för den 6/3 i Visma eEkonomi ännu. Vi undersöker detta.")
... Visa mer
2025-03-20
15:57
1Gilla
Hej, Jag har haft Visma eEkonomi sedan 2017 och har aldrig tidigare varit med om så många fel och problem som det varit under årets tre första månader. Kan ni förklara vad det beror på? Mitt problem just nu är bankhändelserna som inte har uppdaterats på två veckor. Vänligen Anna
... Visa mer
2025-02-14
14:54
Hej, Jag har klantat mig och råkat betala in momsen två gånger, så nu har jag två bankhändelser som måste bokföras. Sedan måste jag få tillbaka en momsbetalning från skatteverket. Min fråga gäller hur detta ska bokföras. Först: Jag antar att BÅDA bankhändelserna bokförs enligt: 1930 K 1630 D Sedan får jag tillbaka ett av beloppen från Skatteverket, ska det då bokföras "tvärtom" enligt nedan, eller behöver jag göra något mer? 1930 D 1630 K Sedan har jag en tilläggsfråga: Jag har ett överskjutande belopp på skattekontot som varit för litet att ta tillbaka. Men om jag gör det nu tillsammans med återbetalningen av moms, hur ska det bokföras? Hoppas ni förstår vad jag menar 🙂
... Visa mer
2025-01-15
10:23
I mitt Visma finns nu en notifiering: "Nu är ditt bankkonto Företagskonto kopplat till din internetbank" Men det har det ju varit hela tiden, så vad innebär denna nya info?
... Visa mer
2025-01-13
12:18
1Gilla
Tack för snabbt svar och bra att försämringen inte har ägt rum!
... Visa mer
2025-01-13
11:07
1Gilla
Jag har inte sett någon information om detta från vare sig Visma eller Swedbank. Senaste beskedet från Visma är ju "Så fram tills ni hör något nytt från oss så kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling." Men är det så illa får man väl välja om det är läge att byta bank eller bokföringssystem. Väldigt, väldigt tråkigt! Jag upprepar mitt inlägg från 2023: Vore bra om Visma kan hålla oss uppdaterade kring denna fråga. Jag tror att vi rätt många kunder som gärna vill se att Visma är AKTIVA gentemot Swedbank och hittar en lösning som inte innebär ökade kostnader utan att vi får något vettigt tillbaka.
... Visa mer
2024-07-12
12:44
Tack snälla, för ytterligare info och konkret bokföringshjälp. Det uppskattas!🤗
... Visa mer
2024-07-08
14:48
1Gilla
Tack snälla, för tydlig info! Jag ska enbart sätta undan pengar och det lät ju inte så krångligt, så det ska jag våga mig på 🙂 Vänligen AnnaP
... Visa mer
2024-07-02
09:01
Hej, Jag har onödigt mycket pengar på mitt 1930-konto och funderar på att öppna ett placeringskonto 1940 i Swedbank. Men jag skulle vilja veta mer om hur det fungerar i eEkonomi. (Jag vill absolut inte krångla till min bokföring, deklaration etc.) Kommer pengarna på sparkontot att vara "försvunna" i eEkonomi eller hur ser det ut rent praktiskt? När jag gör sammanställningar för årsredovisning, deklaration etc kommer då eEkonomi automatiskt att räkna in båda kontona, eller hur fungerar det? Tacksam för mer info i ämnet! Vänligen AnnaP
... Visa mer
2023-12-31
14:44
Fråga: "Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, ska mellanskillnaden bokas upp mot konto 8920." Jag är tacksam om ni hjälpa till med konkret anvisning för hur denna "uppbokning" ska ske.
... Visa mer
2023-08-30
15:23
4 Gillar
Vore bra om Visma kan hålla oss uppdaterade kring denna fråga. Jag tror att vi rätt många kunder som gärna vill se att Visma är AKTIVA gentemot Swedbank och hittar en lösning som inte innebär ökade kostnader utan att vi får något vettigt tillbaka.
... Visa mer
2023-08-07
16:07
3 Gillar
Bra, då kan vi avvakta att byta till det nya avtalet. Om det som står ovan stämmer, så är det ju Visma som tvingar på oss detta och det känns värre än om banken gör det. Jag hoppas verkligen att ni kan tänka om. 1000 kr är inga stora pengar, men det känns onödigt att betala för leverantörsbetalningar och anant jox som man inte är intresserad av.
... Visa mer
2023-07-27
19:39
1Gilla
Jag tycker det här är illa. Både Visma och Swedbank ska vara tacksamma att de har sina företagskunder och att smyghöja avgifterna på det här viset är INTE ok. Ang. alternativ så är det väl att byta antingen bank eller redovisningssystem. Kan vara dags för Visma att försöka få till en fördelaktig lösning med Swedbank. Ebba, det vore mycket bra om ni kan hålla koll på detta och meddela oss i god tid innan bankkopplingen försvinner.
... Visa mer
2023-07-25
16:11
Men har vi något val? Jag är inte intresserad av "leverantörsbetalningar", men antar att man måste uppgradera ändå 😞 Jag hoppas att de 1000 kr är en engångssumma.
... Visa mer
2023-06-25
18:44
Hej, Var hittar jag funktionen för att ge min redovisningshjälpare tillgång till mitt Visma eEkonomi? Vänligen AnnaP
... Visa mer
2023-01-15
13:55
Hej, Det har uppkommit en följdfråga på ovanstående. Jag har gjort den sista avskrivningen och har ett redovisat värde på 0 kr i Visma. Men i balansräkningen har jag ändå 1735 kr som anläggningstillgång. Hur nollar jag detta? Kontoanalysen visar 123 000 kr på konto 1241 och 121 265 kr på konto 1249, så jag antar att det är här diffen ligger.
... Visa mer
2022-04-06
09:35
Tack snälla, för svar! Ja, bilen finns kvar i företaget så då behöver jag inte göra något mer. Bra att veta! 🙂
... Visa mer
2022-04-05
12:48
Hej, Avskrivningen (5 år) av företagets bil är klar och restvärdet är nere på 0. Min fråga är nu om jag behöver göra något i bokföringen för att avsluta avskrivningen? Ser att det finns ett alternativ i Visma som heter "Utrangera tillgång", är det något jag bör göra? Vänligen Anna
... Visa mer
2022-02-09
15:50
Ursäkta, men jag hade visst en fråga till. I den länken du skickade hittade jag en massa konsulter som arbetar med "integrerade vismalösningar", återförsäljning och annat som inte är vad jag behöver. Jag tänkte mig en redovisningskonsult, som är väl insatt i eEkonomi och därmed kan hjälpa mig att reda upp det som blivit fel i bokföringen. Har ni inte en förteckning över sådana?
... Visa mer
2022-02-07
17:58
Tack snälla, för svar igen! Jag är rädd att det här blir för komplicerat för mig och jag borde nog ta hjälp av en professionell redovisare som kan rätta till detta. Har för mig att ni har en lista på personer som är duktiga på Visma, där man kan hitta hjälp. Har letat, men hittar inte detta. Mycket tacksam för länk!
... Visa mer
2022-02-04
18:02
Tack snälla, för svar! Jag bokför prelskatten enligt följande: 1630: K 2518: D och sedan betalningen mot bankkontot på 1930/1630. När jag tittar på din länk (mycket bra) ser jag att jag borde ha gjort ombokningar i samband med bokslutet, men det har tyvärr inte gjorts. Är det ok att åtgärda i efterhand?
... Visa mer
2022-02-03
17:04
Hej, Jag har ett belopp (40 tkr) på konto 2518 (Betald F-skatt) som har ackumulerats sedan 2018. Jag inser nu att detta borde ha bokats om varje år, men så har tyvärr inte skett och åren 2018-2020 är givetvis låsta. Min fråga är nu om jag kan omboka detta belopp så att det försvinner ur balansräkningen? Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2021-02-03
12:32
2 Gillar
Jättebra!
... Visa mer
2020-12-30
15:57
Tillägg: Skatterna är förstås inte enbart betalda, utan även avstämda korrekt. Jag har för säkerhets skull gått igenom alla poster nu och det ser bra ut.
... Visa mer
2020-12-30
15:51
1Gilla
Jag tror att allt är i sin ordning. Skattekontot stämmer och alla skatter har betalats ordentligt. Felet härrör sig från 2018 och verkar inte påverka något annat än att det står som en skatteskuld i bokföringen. Ska det vara 2510 D 8920 K Tack än en gång för att du är snäll och hjälper till! Anna
... Visa mer
2020-12-30
15:38
2 Gillar
Tack snälla, rara du! Det löste sig genast 😊 Fantastiskt att få så bra hjälp så här precis före nyår. Önskar dig en riktigt fint nyår och - framför allt - ett gott nytt år!
... Visa mer
2020-12-30
14:23
Hej,
Jag har en "skatteskuld" på konto 2510 i bokföringen som inte existerar i verkligheten (härrör från ett bokföringsfel under 2018). Går det att nolla den i årets bokföring, så att jag slipper bära med mig den under åren? Vänligen
AnnaP
... Visa mer
2020-12-30
13:49
Hej igen, Nu har jag kollat och ser att jag det aktuella datumet gjorde en felaktig verifikation på 214 kr som sedan ändrades med en korrigeringsverifikation. Men varför dyker den upp nu och står som icke bokförd? Så frågan kvarstår. Glada hälsningar AnnaP
... Visa mer
2020-12-30
13:22
Hej! Jag har börjat titta så smått på årsavstämningen (allt är bokfört och klart för 2020) och hittade något som jag inte förstår. Under "Kassa- och bankhändelser" står det att det inte finns några icke bokförda händelser, varken från i år eller föregående år. Men när jag ska göra momsredovisningen för 2020 så står det ändå "Det finns ej bokförda händelser under Kassa- och bankhändelser." Och när jag följer den länken så står det att jag har en icke bokförd skattehändelse från 2019-05-07 på 214 kr. Så jag går tillbaka till "Kassa- och bankhändelser, men där står fortfarande att jag inte har någon icke bokförd händelse. Jag ser på mitt skattekonto att jag har gjort en inbetalning till Skatteverket på 214 kr den 7 maj 2019, så det stämmer. Men varför står den som icke bokförd samtidigt som programmet säger att jag inte har några icke bokförda händelser? Och varför dyker den upp under momsredovisningen, då pengar till Skatteverket inte berörs av moms? Men den viktigaste frågar är förstås hur jag ska bli av med kommentaren under momsredovisningen, dvs hur "nollar" jag de 214 kronorna? Hoppas ni förstår frågan! 🙂 Vänligen AnnaP
... Visa mer
2020-12-10
19:14
1Gilla
Tack, bra att veta! 🙂
... Visa mer
2020-12-08
16:51
Om man då vill ge en julgåva till företagets styrelse, räknas det som gåva till anställd eller kund?
... Visa mer
2020-10-01
17:59
2 Gillar
Hej, Jag fick ett meddelande om att Visma nu kommer att ta betalt för Storegate Backup. Min fråga är därför om man verkligen behöver denna tjänst för att hålla sin redovisning safe? Visst måste väl Visma back-up:a allt material? Isåfall, vilket mervärde tillför Storegate Backup?
... Visa mer
2020-02-12
16:41
Tack för snabbt svar!
... Visa mer
2020-02-12
13:31
Hej, Längst ner på deklarationsblanketten finns rubriken "Upplysningar om årsredovisningen" där man ska ange huruvida "Uppdragstagare (t ex redovisningskonsult) har bistått vid upprättandet." Min fråga är om Visma Deklaration/Årsredovisning räknas som en sådan uppdragstagare, eftersom det är denna tjänst som faktiskt upprättat informationen åt mitt företag? Vänligen AnnnaP
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.
... Visa mer
2020-02-06
14:58
3 Gillar
Tack snälla du, då förstår jag!
... Visa mer
2020-02-06
14:43
1Gilla
Tack! Men nu uppstod en ny fråga. När jag tittar under Verifikationer så står det "Bokföring låst t.o.m. december 2019". När jag tittar på Inställningar/Räkenskapsår är det enbart 2017 som står som låst. Om jag går in under Redigera för 2018-2019 så finns det en ruta som heter "Lås bokföringsåret" och den är inte ifylld. För 2018-2019 har jag använt mig av Visma Deklaration/årsredovisning som väl låser åren åt mig, men varför är då inte rutan om låst bokföring ikryssad?
... Visa mer
2020-02-05
16:20
@Moa Lundberg , se fråga ovan
... Visa mer
2020-02-04
15:08
Det stämmer att jag inte hade tillvalet Deklaration det första året. Bokslutsarbetet gjordes av en redovisningsbyrå och antingen missade de att låsa bokföringen eller så trodde de väl att jag skulle göra det. Men om jag förstått dig rätt så kan jag bara låta det vara, så att 2017 förblir olåst? Eller kan jag låsa det manuellt på något vis, så att inget ändras?
... Visa mer
2020-01-12
16:19
Följdfråga: Sedan jag skaffade Visma Deklaration/Årsredovisning går hela bokslutsarbetet så föredömligt lätt. Men nu när jag fixade till år 2019 så ser jag att det står att år 2017 inte är låst. Det var mitt första år som företagare och jag måste ha missat det. Min fråga är därför om det går att göra det nu, utan att det "ställer till något"? Tack för suveräna program!
... Visa mer
2019-01-25
13:02
När momsen för 2018 betalas och saldo på 2650 ska bokas bort, ska det bokföras på år 2018 eller 2019?
... Visa mer
2019-01-21
19:40
Ang ver 16 så har det gjorts som en korrigering i bokslutet "eftersom den var med i momsomföringen, men inte bör vara där". Än en gång, tack för att du tar en titt på detta!
... Visa mer
2019-01-21
19:39
Stort tack för ditt engagemang! Jag är ny som företagare och försöker fixa de enklare delarna i bokföringen själv, och sedan får en redovisningskonsult ta hand om det mer avancerade. Det har fungerat bra och jag försöker förstå hur det fungerar, men problemet är när konsulten gör saker jag inte förstår – då blir jag helt lost. (Menar inte att det är hennes fel, men det blir svårt för mig att reda ut. Och nu har hon slutat 😞 Ver I3 gäller 2017. Går det att fixa till i efterskott trots att det året är stängt?
... Visa mer
2019-01-20
20:34
1Gilla
Hej , I min årsavstämning är allt ok utom punkten om momsredovisning där jag får beskedet: "Det finns momsredovisningar inom året som ännu inte är bokförda. Gå till momsredovisningen och bokför dessa. När alla momsredovisningar inom året är avslutade blir den här punkten automatiskt avstämd." I momsredovisningen får jag sedan följande besked: "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 2 verifikationer. Dessa verifikationer behöver kontrolleras." Dessa verifikationer/avvikelser ser ut så här: VERIFIKATION I3 VERIFIKATION I16 Nu undrar jag om ni bokföringsproffs kan se vad som är fel och hur jag ska korrigera det? Mycket tacksam för hjälp! Anna
... Visa mer
2018-12-03
11:12
1Gilla
Hej, Fråga 1: Jag har köpt ett kameraobjektiv för ca 10 000 kr och betalat detta som vanligt. Tillverkaren har just nu en kampanj som innebär att jag får 1000 kr tillbaka på köpet, vilket kommer att betalas till mitt konto. Hur bokför jag denna återbetalning när den kommer? Fråga 2: Jag tolkar reglerna som att jag inte behöver bokföra objektivet som inventarie pga att det inte kostar så mycket. Stämmer det? Bästa hälsningar Anna
... Visa mer
2018-11-01
19:19
Ok, tack! Men jag funderar på om jag kanske måste begära ett nytt kvitto, för är det inte så att kvitton MÅSTE ange moms?
... Visa mer
2018-10-31
18:39
1Gilla
Hej, Jag har anmält mig till en heldag med föreläsningar (kurs/utbildning) som e-betalades med bankkort via PayPal. På kvittot står bara totalpriset 470 kr, men ingen moms. Jag undrar hur ska hantera detta, för visst ska det väl läggas på moms?
... Visa mer
2018-05-11
20:41
1Gilla
Tusen tack för snabbt och tydligt svar! Det är bra med svar som innehåller ord som "definitivt" och "ingen tvekan" istället för "eventuellt" och "kanske" 🙂 🙂
... Visa mer
2018-05-11
20:03
1Gilla
Hej, Jag har fått betalt för en faktura och råkade felbokföra så att pengarna hamnade på 1910 Kassa istället för på 1930 Bankkonto. Nu skulle jag rätta till detta genom: 1910 K 1930 D Men får då meddelandet: "Kontot är låst för manuell bokföring. Kontot kan låsas upp under Inställningar - Kontoplan." Jag blir alltid orolig när jag får sådana varningsmeddelanden. Är det ok att låsa upp kontot?
... Visa mer
2018-04-12
10:11
Tack snälla, för snabbt svar! Nu förstår jag också varför det är billigare med stenskottskador på privatbil jämfört med tjänstebil 🙂
... Visa mer
2018-04-12
09:26
1Gilla
Hej, Jag har fått ett underligt kvitto som nu ska bokföras (jag betalade med kort). Min betalning består av "nettobelopp 200 kr" och "momsbelopp 237,50", dvs ska då bokföras med en summa där momsen är högre än beloppet! Är det bara att köra på med detta, eller måste det hanteras på något särskilt vis? Jättekonstigt, tycker jag.. (Reparation av bilruta på tjänstebilen)
... Visa mer
2018-04-02
17:02
1Gilla
Tack, då förstår jag! 🙂
... Visa mer
2018-03-28
13:42
Det låter ju väldigt bra och enkelt isåfall. Men varför finns då alla dessa artiklar om "glöm inte bort att göra avdrag för xxx"?
... Visa mer
2018-03-28
10:19
1Gilla
Hej, Jag undrar hur man rent praktiskt gör avdrag i deklarationen för ett AB. Fick höra att det "redan är gjort" i samband med årsbokslutet när skatten beräknas. Stämmer det att jag inte i själva deklarationen behöver yrka på några avdrag? (Jag tycker det låter märkligt med tanke på att alla företagarsidor nu är fyllda mer tips om avdrag som kan/bör göras.)
... Visa mer
2018-03-08
19:13
Tack, mycket bra info!
... Visa mer
2018-02-28
20:23
2 Gillar
Tack Cecilia, för toppenbra hjälp idag! Ni har verkligen en fantastisk servicenivå på Visma 🙂 Jag har kollat in deklarationsmodulen nu och den verkar väldigt bra med tydliga instruktioner. Tack Lovisa, för att du tagit dig tid att förklara på ett mycket bra sätt! Jag är imponerad över att ett redovisningsproffs tar sig tid till detta. Om jag ska byta redovisningsbyrå så hör jag av mig direkt! 🙂
... Visa mer
2018-02-28
12:14
1Gilla
Tack för bra tips! Det kostar åtskilliga tusenlappar att få deklarationen gjord och eftersom jag har ett litet "hobby-AB" så tänkte jag att jag kanske skulle försöka själv. Men vill ju inte riskera att missa några avdrag eller annat viktigt. Eftersom det här är mitt första år som företagare tycker det är svårt att veta vad man ska våga sig på att göra själv och vad man behöver ta hjälp med. Bokföringen under året har jag skött själv och det har fungerat bra, men bokslut och deklaration kändes svårare.
... Visa mer
2018-02-28
10:39
Tack för svar, då ska jag kanske våga mig på det 🙂 Bokslut och årsredovisning är upprättat av min redovisningskonsult, men jag tänkte att jag skulle spara lite pengar genom att försöka göra deklarationen själv. Det bästa vore om Visma kunde ha en "prova-på-möjlighet" för sina kunder som abonnerar på andra program.
... Visa mer
2018-02-27
19:10
1Gilla
Det ärdags för första deklarationen i mitt aktiebolag och jag funderar på omjag ska deklarera själv eller betala någon för att göra det. Jag förstår att detinte finns något glasklart svar på denna fråga, men jag undrar hur"svårt" det är att deklarera med Vismas deklarationsmodul? Behöverman erfarenhet/förkunskaper eller räcker det att vara ambitiös och noggrann?
... Visa mer
2018-02-27
19:06
Det här är en aktuell fråga för mig också och jag tycker det är en mycket bra idé med ett sådant konto som föreslås här (inköp av varor för artikelunderlag). Är det ok att skapa egna konton? (Jag har ett aktiebolag med olika tidningar som kunder, där jag bland annat recenserar produkter.)
... Visa mer
2017-12-23
17:39
1Gilla
Hej, Jag har möjlighet att ta ut några tusenlappar i skattefri bilersättning och traktamente, men har inget behov av pengarna utan vill helst ha kvar dem i företaget. Har dock förstått att det ändå är klokt att boka upp ersättningen, för att sänka skatten och kunna ta ut pengarna senare om behov uppstår. (Företagsform: aktiebolag utan anställda) Fick följande råd av en redovisare: "Om du inte fysiskt vill ta ut pengarna så går det bra att låta dessa sitta kvar men att man då bokför mot ditt avräkningskonto dvs 2893 Skulder till närstående personer." Är då detta korrekt? 7321-D 2893-K Ni kanske har jullov allihop, men jag tänkte i alla fall chansa att det finns fler än jag som sitter vid datorn 🙂 God jul! /Anna
... Visa mer
2017-09-14
18:54
1Gilla
Hej, Förslag på hur jag bäst bokför kostnaden för Visma Advantage? Vänligen Anna
... Visa mer
2017-05-10
20:41
1Gilla
Aha, då förstår jag. Det är för "faktureringmetoden" (tror jag att den heter) som leverantörsfakturorna måste skapas, det borde jag ha förstått. Tack för klokt svar! 🙂
... Visa mer
2017-05-10
20:03
1Gilla
Jag har uppkoppling mellan eEkonomi och Swedbank och undrar om jag måste skapa en leverantörsfaktura eller om det räcker att jag betalar på internetbanken och sedan använder själva fakturan som verifikation? Det känns onödigt att skapa en leverantörsfaktura eftersom all information ändå kommer in i bokföringen via betalning och bokföring. Hoppas ni förstår vad jag menar 🙂
... Visa mer
2017-05-01
19:24
Tack, skönt att höra! Jag vill verkligen göra detta själv, jag tycker det är roligt och hittills tror jag att det har gått bra - inte minst tack vare detta forum. Men som sagt, om det uppstår något krångligt så tar jag hjälp. Ska precis skicka min första faktura, känns jätteroligt! 🙂
... Visa mer
2017-05-01
18:39
Sant! Jag kommer att ta hjälp av en redovisningsbyrå som får ta hand om allt som är krångligt och dessutom hålla lite koll på min bokföring så att jag inte gör något knasigt.
... Visa mer
2017-05-01
18:38
Tack, det är en bra idé. Jag har tittat på kurser, men tycker det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på. Jag är inte helt rudis på bokföring och har ingen lust att sitta på en långsam nybörjarkurs. Men jag håller span efter rätt kurs 🙂
... Visa mer
2017-04-24
19:29
Tack alla, för kloka synpunkter! Mitt företagande blir nog ganska enkelt att sköta hoppas jag, men jag kommer definitivt inte att tveka att koppla in hjälp om/när det behövs, t ex vid bokslut.
... Visa mer
2017-04-24
19:29
Jag kommer inte tveka att ta hjälp när det behövs, vill inte riskera att trassla till det. Men än så länge handlar det om rätt enkel bokföring och jag tycker det är roligt att lära mig något nytt. Fast jag inser ju att jag skulle tjäna mer pengar på att ägna mig åt min profession, så det är möjligt att det ändras så småningom.
... Visa mer
2017-04-24
19:27
Tack, jag har fixat nu så att eEkonomi synkar med min företagsbank. Jag hoppas och tror att jag blivit lite bokföringssäkrare när det är dags för bokslut - ska bli spännande 🙂
... Visa mer
2017-04-23
19:22
Aktieägartillskottet är ju nästan att betrakta som en sorts lån och jag tyckte det verkade enklare att administrera.
... Visa mer
2017-04-23
18:54
1Gilla
Det här är ingen fråga till experterna, utan mer att jag skulle vilja höra vad andra företagarkollegor tycker. Jag har ett nystartat AB och tänkte att jag skulle försöka mig på att sköta bokföringen själv, med hjälp av Visma eEkonomi. Har ingen ekonomisk bakgrund, men är noggrann och ordningsam. Än så länge (bara ett par verifikationer ännu) känns det bra, men jag funderar på om det är så relativt enkelt som det verkar eller om jag lurar mig själv. Hur gör ni andra, sköter ni ekonomin själva eller har ni lagt ut det på en redovisningsbyrå? Tar gärna emot synpunkter och kommentarer av alla de slag! 🙂
... Visa mer
2017-04-22
22:31
Tack, jag trodde det skulle vara med komplicerat än så 🙂
... Visa mer
2017-04-21
20:06
1Gilla
Hej, Jag ska göra ett aktieägartillskott till mitt nya AB, för att kunna köpa entjänstebil. Avtalet är klart och jag för över pengarna till företagetsbankkonto. Nu behöver jag veta hur det ska bokföras. Har sett i tidigare trådaratt det står
”Ett aktieägartillskott ska inte tas upp somintäkt, utan bokförs direkt på balansräkningen. Konto 2093 Erhållnaaktieägartillskott är lämpligt att använda i kredit.”
Vad innebär det att ”bokföra direkt på balansräkningen”? Ska det inte varanågot debetkonto?
Vill passa på att tacka för ett fantastiskt forum som jaghar haft mycket stor hjälp av! Trots att jag har haft en massa frågor så är dethär första gången jag behöver fråga något själv.
Toppenservice! Tack!
... Visa mer