Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsdeklaration - Vad har jag gjort fel? - eEkonomi

Okej, så nu ska jag göra första momsdeklarationen sen övergången från visma enskild firma till eekonomi. Självklart stämmer inte siffrorna. Beloppet i C stämmer inte alls. Jag antar att momsen i D stämmer. Är jätteförvirrad....
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du verkar ha använt fel inköpskontoni kontoklass 4xxx när du köpt in från annat EU-land.
Mikael Pettersson å
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan! Tack! Ja, jag upptäckte precis själv att inköpen ligger under 4010, men ska ligga under 4056 ?! Nu är det tyvärr så att dessa belopp är överförda från visma enskild firma och har hamnat under fel konto av någon anledning i samband med överföringen. Dom är ju inlagda rätt i Visma enskild firma från början. Det går ju inte heller att ändra verifikationerna. Några tips på hur jag ska lösa detta? Bäst att kontakta visma kanske?
TARAB_
MEDLEM

Hej,

Tips: längst ner till höger inne i momskontrollen så ska det stå " Avvikelser (11)". Eller något liknande. Klicka indignation där så dyker det upp en lista med de verifikationer som orsakat detta fel.

Med vänlig hälsning,
Theresa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försök rätta från början om du har tillgång till visma enskild firma ff.
Alltid lättast att gå tillbaka till felkällan

Förresten jag ser att du fått svar av ngn annan så jag passar tills vidare

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Ja, jag såg listan med avvikelser. Men felet ligger i att utlandsköpen hamnat under fel konto. Och det måste vara det avvikelserna beror på. Summorna är inte felaktigt registrerade i enskild firma, utan felet har inträffat i samband med importen av transaktionerna till eekonomi som skedde automatiskt.

Hej!

Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder. Har du Korrigera momskod här? Jag tänkar att det är detta som felar. Det är bokat på rätt konton med momskod saknas vilket gör att det inte dyker upp i rätt ruta på momsredovisningen. Det du kan gör då är att lägga till rätt momskod på dessa konton. Här ser du vilka momskoder som gäller vid inköp från utlandet. 

Funkar inte detta så återkom gärna med en skärmdump på hur någon av verifikationerna ser ut så kikar vi vidare.

Ha det fint!

/Moa