Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Harry_
MEDLEM

Momskod i kontoplanen

Hej! Jag arbetar i flera olika Visma program. I alla utom e-Ekonomi så anger man momskod på kontot i kontoplanen. Varför ska man inte göra det i e-ekonomi? Känns lite ovant 🙂

Sen undrar jag när vi ska kunna skriva ut alla rapporter i stående A4 format.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Du har möjlighet att lägga till momskod på konton i kontoplanen i Visma eEkonomi, är det ett befintligt konto som ska beröra moms och rapporteras i momsdeklarationen har kontot oftast redan rätt momskod kopplad till sig automatiskt. Om du går till Inställningar - Kontoplan och söker på till exempel konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% så ser du längst ut till höger att kontot har momskod 10 kopplad till sig. Du kan också lägga till/ ändra momskod på befintliga konton genom att klicka på kontot i kontoplanen - Redigera och du får även valet att lägga till momskod om du skapar nya egna konton. 

Vad det gäller utskrifter så går de flesta att få i stående format, till exempel balansräkning eller resultaträkning. Blir dessa liggande när du skriver ut dem så får du kontrollera inställningen i din skrivare. Det finns undantag och vissa rapporter bli liggande, men det kan också bero på dina inställningar i programmet i dem fallen.

Om vi tar rapporten Verifikationslista som ett exempel så kan denna både bli liggande och stående, det beror på hur många kolumner som ska få plats på utskriften. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du välja om du vill använda transaktionstexter på dina bokningar eller ej. Väljer du att ha med transaktionstexter så blir detta en egen kolumn på rapporten Verifikationslista och då blir denna också en liggande rapport då alla kolumner annars inte får plats på en rad. 


Ha en fin dag! 
/My