Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsrapport Har endast rätt att dra av 20% av ingående moms

Hej, 

jag har endast rätt att dra av 20% av min ingående moms och undrar om man programmet kan hantera detta per automatik.
Om Ja, hur ställer man in det?
Om Nej, hur skriver man ut en momsrapport utan att den registreras så jag kan göra en manuell korrigering och ha ursprungsrapporten som underlag?  

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Du har endast rätt att dra av den moms som är specificerad på dina leverantörsfakturor.

Någon automatik är ju svår att göra då, men programmet lär sig att hitta momsbeloppen på dom fakturor man lägger in via "Bildunderlag"

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har uppenbarligen inte förstått vad jag efterlyser, vilket va:

jag har endast rätt att dra av 20% av min ingående moms och undrar om man programmet kan hantera detta per automatik.
Om Ja, hur ställer man in det?
Om Nej, hur skriver man ut en momsrapport utan att den registreras så jag kan göra en manuell korrigering och ha ursprungsrapporten som underlag?  

Om du vet svaret på ovan ställda frågor så tas det gärna emot, annars hoppas jag att någon som kan svara gör det.

/ mvh

 

 

Hej Erik!


Som Pacsac skriver ovan så finns det ingen automatisk funktion för att dra av ingående moms i Visma eEkonomi.

 

Jag är däremot inte helt säker på hur du menar när du säger att du får dra av 20% av din ingående moms - om du bara får lov att dra 20% på den ingående momsen på en specifik faktura så kommer du att behöva göra beräkningen själv.
Är det på en leverantörsfaktura du ska dra av momsen på så anger du där totalbelopp och momsbelopp, momsen kommer på konto 2641.

 

Om momsen däremot inte är specificerad på fakturan så får du inte lov att dra av någon ingående moms själv enligt momslagen, då du måste utgå från underlaget.

 

Om du menar du att du har blandad verksamhet och bara får dra av en viss del av den totala ingående momsen så kan du kika i den här tråden för vägledning i hur du gör.

 

Gällande din andra fråga så skulle jag även här vilja att du utvecklar lite med vad du menar med att du vill skriva ut en momsrapport utan att den registreras, då bokföringen av momsrapporten måste stämma överens med vad du deklarerar.

 

Jag skickar även med en annan tråd som innehåller information om att göra avdrag på momsen: Kontering ingående moms.

 

Du får gärna lägga detta som ett förbättringsförslag i idéhanteringen direkt i Visma eEkonomi, så kommer den direkt in till vår utvecklingsavdelning.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar. 


*Gällande din andra fråga så skulle jag även här vilja att du utvecklar lite med vad du menar med att du vill skriva ut en momsrapport utan att den registreras, då bokföringen av momsrapporten måste stämma överens med vad du deklarerar.*

I och med att det inte finns någon funktion i programmet som automatiserar måste jag manuellt korrigera min ingående moms innan jag skickar in min momsrapport då jag endast har rätt att dra av 20% av ingående moms. Detta gör jag genom att göra en manuell verifikation där jag kostnadsför 80% av ingående moms innan jag deklarerar. 

*Du får gärna lägga detta som ett förbättringsförslag i idéhanteringen direkt i Visma eEkonomi, så kommer den direkt in till vår utvecklingsavdelning.*
Jag e ny här, var hittar jag idéhanteringen? 

 

Mvh 

Erik

Hej Erik!

Tack för ditt förtydligande.

 

Jag tolkar det som att du vill se vad summan för den ingående momsen är innan avdraget, för att sedan dra av 20% på det totala beloppet genom en manuell verifikation?

Det går inte att skriva ut en momsrapport som inte registreras, men när du klickar på Ny momsredovisning så kan du gå in och titta på momsredovisningen, klickar du på avbryt så skapas ingen verifikation. Där kan du se summan för Ingående moms. Mitt förslag är att du tar en skrämdump på den och använder som underlag att räkna på.

 

I Visma eEkonomi så lägger du in dina förslag under Feedback och Förslag:

 

Om jag har missuppfattat din fråga får du gärna återkomma.

Varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen.

 

Mvh

Erik

Pacsac
CHAMPION

Då förstår jag ditt problem, och detta har varit uppe några gånger (främst vad gäller leasing av bilar) och jag tror inte det finns någon lösning på detta idag. Men det kommer nya funktioner i programmet så det kanske kan finnas, hoppas ngn kan ge svar på det.