Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

snattack
NY MEDLEM

Mycket krångel med leverantörer från utlandet och valutor

Hej,

 

Antingen är jag helt borta, eller så är Visma illa designat för att hantera betalningar från utlandet. Här är ett exempel:

 

* Leverantören är från Norge

* ...men har filial i EU = ska vara EU-moms (vilket är vanligt)

* Valutan på fakturan är USD.

* Under bankhändelser anges valutan i SEK.

* Fakturanummret är ett randomserat nummer bestående av siffror och bokstäver (vilket är vanligt i e-handel).

 

Det verkar HELT omöjligt att få detta att fungera som en leverantörsfaktura:

 

* eftersom landet är Norge så tolkar den alltid valutan på fakturan som NOK. Trots att Betalningsuppgifter är angivet som "Kortbetalning" och "Valuta: SEK" under leverantör.

* eftersom fakturanumret är angivet med en icke-svensk standard så måste jag manuellt skriva av den långa remsan med siffror bok bokstäver

* Även om jag gjort allt detta så hittar den ändå inte fakturan, varken ifrån Bankhändelse-vyn eller Leverantörsfaktura-vyn, eftersom valutan anges i SEK på kontoutdraget, men USD/NOK hos leverantören.

 

Liknande exempel utgör ungefär 25% av alla mina leverantörsfakturor, och enda sättet jag hittat är att köra dessa som Inköp mot Kvitto. Vilket, till följd av begränsningen att inte låta eEkonomi Smart-abonnemanget hantera formler i Bokföringsförslag, gör att jag manuellt måste bokföra alla dessa.

 

Bitte please, gör följande:

* Ta bort begränsningen för att använda formler på mitten-abonnemanget. Med tanke på hur många features man får vid uppdatering till nästa steg (lön, etc) så är detta ett idiotiskt affärsbeslut. Jag skulle aldrig betala dubbla abonnemangskostnaden bara för att få formler när jag inte har någon nytta alls av de övriga funktionerna.
* Fixa begränsningen att valutan på kontoutdraget måste matcha valutan på fakturan när man gör manuell matchning.

* Om jag väljer "Valuta: SEK" under leverantör från annat land ska den förstås inte anta att valutan är NOK.

 

Om det finns några workarounds så tar jag tacksamt emot tips.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @snattack 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Vi är inte helt med på vad du menar med att "eftersom landet är Norge så tolkar den alltid valutan på fakturan som NOK, trots att betalningsuppgifterna är angivna som 'Kortbetalning' och 'Valuta: SEK' under leverantör." Om man har valt SEK som valuta för leverantören, så skapas leverantörsfakturan i SEK. 

Om betalningen sedan sker via ett vanligt företagskonto i SEK, borde det inte uppstå några problem. För att undvika förväxling och se till att fakturan hanteras korrekt, dubbelkolla att:
 

  • Leverantören är inställd på rätt valuta (SEK) i systemet.
  • Fakturan skapas och anges i SEK.
  • Betalningen matchas korrekt med företagskontot i SEK.
     

Om dessa steg följs, borde fakturorna och betalningarna hanteras utan problem, även om leverantören är baserad i Norge.
 

Blir det ändå inte korrekt rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så ska vi kika vidare på ditt ärende. 
 

Ha det fint

/Tinna