Hej
Jag har lagt in en lev faktura för betalning. Jag har fått en påminnelse om att den inte är betald. Det märkliga är att den visas som betald och i bokföringssystemet men på bankkontot kan jag inte se att den är betald. Vidare så visar Kassakonto minus på motsvarande summa (-2454 kr).
Nu har jag betalat den manuellt från bankkontot men har inget att matcha den med.
Tacksam för hjälp
Hej @temrina1234
Tack för att du skriver din fråga i forumet.
Jag tolkar det som om du har en omatchad händelse i Kassa- och Bankhändelser på ditt företagskonto avseende fakturan du nämner. Kanske har du valt att registrera fakturan som betald inne på själva fakturan för där har du endast Kassakontot att välja på. Dina banktransaktioner kommer in på ditt företagskonto och ska hanteras via Kassa- och Bankhändelser (istället för inne på fakturan).
Men allt går att lösa. Gå in på Kassa- och Bankhändelser - Periodens händelser - Leta upp transaktionen och välj - Ångra matchning. Fakturan blir då obetald och du kan sedan gå in på Kassa- och Bankhändelser - Välj företagskontot - matcha mot den numer obetalda fakturan.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att skriva till oss igen.
Ha en fin dag!
//Tinna
Hej
Tack för svar. Det funkade utmärkt. Dock så står Kassakonto på -2454kr och bokfört saldo 0kr. Är det rätt
Hej @temrina1234
Härligt att du löste det och tack för att du uppdaterar mig.
Kan det vara så att du står under Kassa- och Bankhändelser och att det ser ut som på bilden nedan?
I så fall kan du radera raden med hjälp av den lilla soptunnan till höger.
Annars har jag svårt att avgöra om du tittar på fel period eller var det beror på i och med att jag inte ser din bokföring.
Om du skulle behöva göra en överföring mellan dina konton så gör du så här:
Gå in under Kassa- och bankhändelser - Välj upp ditt Företagskonto - Ny bankhändelse - Matcha - Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och ditt Kassakonto.
Jag tror inte att denna överföring kommer att behövas utan att det ser ut som på bilden ovan och då löser du det genom att radera händelsen.
Vill du att vi ska kika så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha det fint!
//Tinna
Det funkade fint med soptunnan. Stort tack.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.