Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VängsöPeppe
UTFORSKARE

Obetald påminnelseavgift

Jag har skickat ut en påminnelse till en kund och lagt på påminnelseavgift. Nu har kunden betalt summan på originalfakturan men inte betalat påminnelsavgiften. Jag har bokfört inbetalningen av originalsumman för jag kan ju inte gärna göra annat, men vad händer med påminnelseavgiften? Borde inte den ligga kvar som en obetald del av fakturan? Eller måste jag lägga till den på nästa faktura igen och hoppas på att kunden betalar den då, eller hur gör jag? Borde det inte dyka upp en varning om att kunden inte betalat hela summan och jag borde bli tvingad att göra något åt det direkt?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @VängsöPeppe 

 

Om inte din kund betalar in påminnelseavgiften så matchas bara fakturan mot originalbeloppet och fakturan blir slutbetald. Påminnelseavgiften ligger inte kvar som en obetald del på fakturan då påminnelseavgiften inte är något som bokförs i samband med att du skickar ut den. Därav får du ingen varning om det eller en differens att åtgärda vid matchningen. Skulle din kund däremot även ha betalat in påminnelsebeloppet så bokförs påminnelseavgiften automatiskt.


Hur du vill göra nu är lite upp till dig själv. Antingen kräver du in detta separat och bokför händelsen som kommer in under Kassa och bank. Det kommer inte gå att matcha mot samma faktura då den anses som slutbetald. Om du hade ångrat matchningen går det inte heller att matcha båda händelserna mot fakturan då dessa kommer vara på olika datum. Det du får göra istället är att matcha det som Övrig insättning - Egen kontering och mot ett konto för påminnelseavgift, exempelvis 3596 Påminnelseavgift.


Alternativet är precis som du själv säger, lägga in den på nästkommande faktura. Problematiken som kan uppstå där är ju att fakturan måste vara förfallen för att kunna skapa en påminnelsefaktura. Förhoppningsvis kommer din kund att betala i tid nästa gång så du kanske du inte ens hinner skapa en betalningspåminnelse.

 

Jag vill även tipsa dig om den kostnadsfria tjänsten Påminnelse direkt där du får hjälp att få betalt för dina fakturor. 

 

Lycka till och ha en fin dag. 

/Tinna

Tack för svar Tinna, då vet jag.

Jag skulle ju kunna skapa en artikel som heter upplupen påminnelseavgift med rätt kontering och sedan lägga in en sådan på kundens nästkommande faktura. Det borde väl också bli rätt?

Härligt att höra @VängsöPeppe 

Det blir jättebra om du lägger upp det som du skriver. 

 

Ha en fin em och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna