Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie4
MEDLEM

Överföring från annat bankkonto, bokföres som intäkt HUR HANTERA

Hej,

Min organisation har flera konton, konto 1930 har bankkoppling
1931  är ett s k sektionskonto som ett visst antal medlemmar förfogar över.
Nu vill de föra över XX kr till 1930, dessa ska bokföras som en intäkt på ett intäkts konto med moms.

Jag vet inte hur jag ska hantera detta i VISMA E-ekonomi med bankkoppling på 1930
Om jag gör en vanlig överföring 1931 K och 1930 D så blir det ju en bakhändelse på 1930 och för att få båda kontona att stämma måste jag matcha den händelsen mot 1931.
Om jag bokför 1931 K och 30XX så kommer får jag ju inte över pengarna till 1930.
Är det någon som har en idé om hur jag ska hantera detta?

5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag tolkar det som att bokföringskonto 1931 representerar ett verkligt konto i bank? Om ni, på banken (Internetbanken) flyttar pengar från det kontot till det konto som representeras av 1930 så blir det ju kontohändelser på båda? Som sedan kommer komma in automatiskt på 1930- bankkonto i eEkonomi och den händelsen får ni sedan kontera mot 1931.

Alternativ: . Jag skulle se till att även 1931 är ett bankkonto i eEkonomi och sedan använda bokföringsförslaget Överföring mellan egna bankkonton. Så slipper jag skriva en enda konteringsrad. 🙂

Eller är det någon detalj jag missuppfattat?

PS. Klicka gärna på Godkänn svar-knappen på inlägg som hjälper dig. Eller varför inte Gilla-knappen? DS

Annelie4
MEDLEM

Hej, 
Tack för ditt svar. Nej du har rätt att pengarna kommer in på 1930, men jag vill att de ska bokföras som en momspliktig intäkt. Går det?

Khedron Wilk
CHAMPION

Ah, var ordet intäkt jag förbisåg. Sorry.  Vad balanseras 1931 upp av i den löpande bokföringen? När ni sätter in pengar där, vad är motkonteringen?

Det sätts in en ersättning till sektionens bankkonto 1931. Del av den ska överföras till huvudorganisationens konto 1930 (med bankkoppling) men ska bokföras som en momspliktig intäkt. Hur göra?

Det första steget, ersättningen som kommer in, vad har den konterats som? Debet 1931 men vilket konto används på Kredit-sidan?
Låter för mig som den där ersättningen i sig är någon slags förutbetald intäkt?? Typ D1931 K 2970 ??

Överflyttningen från 1931 till 1930 blir då fyra konteringsrader för att visa förändringen både balansmässigt och resultatmässigt:

K 1931
D 1930
D kontot-som-motkonterade-1931-när-ersättningen-kom-in. Tex 2970.
K kontot-ni-vill-använda som intäkt. 3xxx

//Den glada bokföringsamatören