Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Paysonbetalning, skapar man ingen faktura för bokföringen då? - eEkonomi

Jag har skapad en webshop och integrerat paysons betalsystem i den. Det är tänkt att kunder ska kunna betala via kort/bank eller faktura till payson och så får vi pengarna via payson. Det jag undrar är hur gör man då men bokföringen? När vi skickar paket till kunderna, varorna är redan betalda, skickar vi då ingen faktura/kvitto/följesedel till de? Hur får man in i eekonomi försäljningen då?
5 SVAR 5
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om du har en extern webshop så skapas ingen faktura automatiskt i Visma eEkonomi, men du kan skapa denna på egen hand och skicka med om du vill. Annars går det också bra att bokföra försäljningen i samband med att du stämmer v ditt bankkonto då pengarna kommit in. Matcha insättningen mot Övrig insättning. Därefter kan du ange inblandade konton.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

tack för svaret. Är det inte så att man behöver få in bankgiro nr och liknande samt annat betalningsinformation i fakturan? Det är det jag menar, att varan ska redan vara betald till payson(och därifrån får jag pengarna överförda till bankkonto), innan jag skickar varan. Men borde man inte skicka med en faktura/kvitto tillsammans med varan till kunden? Är kvitto och faktura samma sak?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

En faktura brukar man skicka när varan inte är betald. Ett kvitto är istället ett bevis på att en vara har köpts och betalats. Du behöver inte nödvändigtvis använda programmets fakturor/kvitton, utan dessa går och skapa utifrån din webshop eller på annat sätt. De behöver alltså inte finnas någon direkt koppling mellan fakturan/kvittot och bokföringen. Däremot ska givetvis alla köp som kunder gör bokföras.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hoppar in här och ställer min fråga, eftersom detta är precis vad jag sitter och funderar över.

Vad väljer jag för Betalningsvillkor till mina Paysonkunder? 
Går det att lägga till ett särskilt betalningsvillkor för de som handlar via Payson? Vissa betalar ju direkt, andra får en faktura och ytterligare några tar på avbetalning, allt via Payson.

Hur lägger jag in detta på kunden i Visma, så att det dels blir rätt i min bokföring men också ser rätt ut på det kvitto/faktura/bekräftelse jag skickar till kunden? Risken att det blir ett missförstånd är rätt stor eftersom när jag väljer kortbetalning så får kunden en "Betalningsbekräftelse" - fast de kanske inte alls har betalat ännu? Och väljer jag 14 dagar netto så står det "Faktura" - fast det ska de ju inte ha av mig..

Går det att själv gå in och editera exempelvis rubriker i brevmallarna på något smidigt sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du en extern webshop så skulle jag se över möjligheterna att skicka dina orderbekräftelse via den istället. Då behöver de t ex inte heta Betalningsbekräftelse, utan istället Orderbekräftelse eller liknande.
Betalningsalternativen du väljer i eEkonomi är Faktura om kunden valt Payson - faktura som betalalternativ, och Kortbetalning om de valt Payson - kort. När fakturan sedan betalas in till ditt konto av Payson 10 dagar senare, så matchar du bara inbetalningen mot din faktura. Vad gäller kortbetalningen så matchas den mot betalningsbekräftelsen då inbetalningen kommer in, kanske någon dag senare.

/Karl