Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera kundfakturor vid bokslut? - eEkonomi

Hej! 
I systemet har jag fortfarande 2 kundfakturor från 2018 som är obetalda (ev kommer pengarna in på kontot imorgon den 2/1). Vet inte riktigt hur det fungerar med periodisering, har läst någonstans att alla fakturor borde vara bokförda i 2018  på nåt sett oavsett om de är betalda eller ej. Jag har enskild firma, räkenskapsår slutar 31/12, använder kontantmetoden. Kan någon ge mig tips hur man gör? 
Mvh Mira
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma eekonomi hjälper till med ombokning mellan åren.

det som krävs är att du lägger in alla fakturor kund/leverantör som avser 2018 på 2018.  Då kommer Eekonomi att boka upp dessa. 

Visma har cheklista som kan vara till hjälp
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-yearly-...


Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.




mer info
detta kan du läsa om här https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/lopande-bokforing

Om du bokför enligt kontantmetoden får du redovisa moms till Skatteverket enligt den så kallade bokslutsmetoden. Det innebär att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är endast vid bokslut som moms på obetalda fakturor ska redovisas.

det innebär att du som normalt redovisar moms den månad betalning skett av faktura /erhållits för kundfaktura - just vid årsbokslutet måste boka upp fordringar och skulder och boka moms på bokslutsdagen - även om du inte betalt/fått betalt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag måste fråga en sak på samma ämne. Jag har också en enskild firma och använder kontantmetoden.

Vad betyder det i praktiken? lev.fakturan jag får i januari -19 som avser hyra nov, dec -18 att den ska registreras 181231 som en ...vadå? Jag läste att jag ska debitera kostnadskontot (hyra) och kreditera upplupna kostnader förutbetalda intäkter (2990) och sedan vända konteringen 190101. Vänder jag hela beloppet inkl. moms eller inte? Hur bokför jag fakturan när den väl betalas? Då har den redan bokats på kostnadskontot förra året.. eller tänker jag galet nu 🙂 

Mvh
Camilla 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag läste mig till ett svar nu. Att jag ska göra som jag skrev men lägga in beloppet exkl.moms. Men hamnar inte momsen på fel år då? 
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Camilla

Det låter rätt som du nämner. Beloppet läggs in exkl. moms och momsen ska lyftas på det år som du får fakturan. Det är kostnaden som du vill ska hamna i 2018 vilket det också gör i ditt exempel.

Mvh
Moa