Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Preliminärskatt enkild firma

Hur hanterar jag bokföringsmässigt ett överskott på skattekontot över årsskiftet i enskild firma? Måste detta justerats på något sätt innan jag för över uppgifterna till Period & År för att göra bokslut? Tacksam för svar!

8 SVAR 8
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Elisabet!

Nej, detta måste inte justeras innan överföring, det går bra att göra som en bokslutstransaktion i Period & År.

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Hej igen!

Tack för svar! Bra, men hur gör jag då när jag justerar den som en bokslutstransaktion? Fortfarande tacksam för svar! / Elisabet

Hej igen Elisabet!

Som enskild firma bokför man vanligtvis inte på skattekontot eftersom du som enskild näringsidkare inte har ett eget skattekonto, det är både ditt företags och privata.

Om du mot förmodan har bokfört löpande på skattekontot, så som man gör i aktiebolag, är överskottet redan hanterat och därmed ett saldo. Har du inte bokfört löpande på ditt skattekonto så bokför du inte upp något överskott eftersom att det inte är en tillgång i enskilda firmor.

Om du tycker att saldot inte stämmer på skattekontot kan du bokföra det i Visma Period & År. Det gör du under Årsavslut - Bokslutsverifikationer mot konto 2012 - Avräkning för skatter och avgifter.

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma.

/Tinne

Hej igen!

Alla inbetalningar under året är bokförda mot 2012 Avräkning för skatter och avgifter. Nu är det alltså ett överskott på 2012 den 31 december. Hur gör jag då med detta överskott, ska det justeras på något vis i bokslutet eller låter man det bara vara och betalar in mindre nästa gång så det blir 0?

Fortfarande tacksam för svar!

Elisabet

Hej!

Om det är så att du har bokfört alla dina preliminära skattebetalningar mot konto 2012 så är det helt i sin ordning att det finns ett överskott där.

Lagmässigt är det är inget krav på att det måste justeras, men om du vill justera kontot kan du göra en omföring av konton för eget kapital. I vårt bokföringstips Omföring av konton för eget kapital ser du hur det ska konteras.

/Tinne

Hej!

Tack! Jättebra! MEN, görs inte detta automatiskt i Period & År? Som en bokslutsverifikation?

Elisabet

Hej,

För att  Visma Skatt & Bokslut Pro (fd Period och År) ska göra detta automatiskt så behöver du skapa Bilagan "Eget kapital specifikation (för enskild firma)" manuellt, genom Lägg till bilaga.

Tillsammans med bilagan skapas två bokslutsverifikationer automatiskt. Den ena tömmer de konton som är kopplade till referenskontona 2011-2018 och överför beloppen till det valda kontot för eget kapital. Dessa ombokningar visas som en egen rad på huvudbilagan för de aktuella kontona. 

OBS! Vi rekommenderar att du har stämt av alla konton innan du gör bilagan som påverkar eget kapital.

Har du ytterligare frågor eller funderingar kring detta rekommenderar jag att du hör av dig till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

/Tinna

Hej igen!

Tack för svar! Det var väl det jag hade för mig och det var så jag gjorde förra året. Då har jag fått svar på mina funderingar gällande detta så här långt! Tack snälla igen!😍🙏