Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Preliminärskatten på företagskontot.

Hur ser jag att det är draget preliminärskatt från företagskontot, det sker på automatik från skatteverket ? Jag ska stämma av kontona. Har inte bokat det någon gång.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 221208 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

I din förra fråga och även här skriver du att preliminärskatten dras med automatik. Det undrar jag. Preliminärskatten debiteras med automatik men betalning måste nog göras manuellt från din sida.

 

I mitt förra svar kan du alltså stryka Autogiro och läsa:

 

När du betalar den preliminära skatten bokför du:

Debet 1630  Belopp

Kredit 1930  Belopp

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag har skrivit ut kontoutdraget från skatteverket och ser att det dragits 14 515 sek varje månad sedan januari. Jag har inte aktivt betalat in något till skatteverket. Endast moms, arb giv avg, löneskatt. 

Hej

 

När Skatteverket debiterar (dragit) preliminärskatt på ditt skattekonto ska du bokföra händelsen som

Debet 1640         14 515 sek

Kredit 1630         14 515 sek  (syns på ditt skattekonto som en minuspost.

Varje månads debitering ska bokföras på det datum som anges på kontoutdraget.

 

Om du inte har gjort någon inbetalning bör du ha ett underskott på ditt skattekonto. Större än du får ha. Nystartade företag kan slippa debiterad preliminärskatt de tre första månaderna men det är något som du bör kontrollera.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Nu vet jag bättre. Det klassiska uttrycket "ju fler kockar...." stämmer in här. En annan person på företaget har skött den delen av inbetalningarna men inte bokfört. Allt är i sin ordning. Nu ska jag bokföra dem. Tack för hjälpen !