Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Håkan Wimark
MEDLEM

Problem att ladda in SIE vid omstart

Hej,

Jag var tvungen att starta om mitt bolag på grund av att datumet på räkenskapsåret har blivit fel. Jag har fått problem efter omstarten vid importen av en av SIE-filerna från ett tidigare räkenskapsår. Jag får felmeddelandet ”Filen innehåller ett odefinierat konto (1611)” och importen avbryts. Hur kan jag lösa problemet?

2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Håkan Wimark !

Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis hjälpa dig med. 

Jag tänker att felmeddelandet du får kan betyda att kontot inte har en beskrivning på sig, eller att kontot finns med i en verifikation i filen men sedan inte i kontoplanen i SIE-filen. För att kontrollera detta kan du öppna SIE filen med till exempel Anteckningar på din dator och sedan söka på kontot genom att klicka Ctrl+F. I det här fallet söker du då på konto 1611. Det du behöver titta efter är:

• Finns det någon benämning på kontot?
  • Finns kontot med på en verifikation men inte i kontoplanen som kommer överst?

Om kontot inte har en benämning behöver detta läggas till för att du ska komma vidare. Finns kontot med på en verifikation men inte i kontoplanen måste det läggas till och uppdateras i filen för att den ska kunna läsas in. Det kan vara lite komplicerat då benämningar ofta är uppbyggda av specialtecken.

Hittar du något av detta i filen skulle jag därför rekommendera dig att ringa in till mina kollegor på supporten så att de får koppla upp sig och kika i ditt program för att hjälpa dig vidare.

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga.

Önskar dig en fin helg!

/Agnes 

Tack för förklaring! Det verkade vara just det som var problemet. Jag fick fin hjälp att rätta till felet av supporten.