Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Problem med årsresultat efter byte till företagskonto från privat konto

Hej,

När jag började med det förenklade årsbokslutet i år så hittade jag ett problem.

I slutet av 2020 skapade jag mitt företag, jag använde då mitt privata konto. Årets resultat (R11 i blanketten) för det året blev 37678kr. Dessa pengar gick åt till privata kostnader under 2021.

När jag i början av 2021 bytte till ett separat företagskonto kopplat till Visma Eekonomi Smart så började jag från noll. När jag bokade in 2021's resultat i Visma så var det 130 537,40kr, men då tänkte jag inte på förra årets resultat som inte är med i bokföringen i Visma.

Mina frågor är:
1. Hur ska jag nu göra för att det ska bli rätt i det förenklade årsbokslutet som jag skickar till Skatteverket?

2. Hur ska jag göra i Visma för att det ska bli rätt i fortsättningen och göra det lättare i framtida deklarationer.

Tack så mycket för hjälpen!
/Teo

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Teo!

Ditt årsbokslut påverkas av hur du tidigare har bokfört, vilket innebär att du här behöver gå igenom din bokföring.
Ett tips är att kika på följande:

- Kontrollera att dina ingående balanser stämmer. Du hittar det på ditt första räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Ingående balans.
- Har du bokat om föregående års resultat?
- Stämmer saldot i bokföringen på ditt företagskonto?

Jag vill också skicka med vår Checklista för årsavstämning, som guidar dig igenom årsavstämningen.

Nedan länkar jag även till andra matnyttiga foruminlägg som jag tror kan hjälpa dig:

- Bokföra föregående års resultat

- Omföring av kontot för eget kapital

- Bokföra årets resultat

Om du behöver hjälp med att gå igenom din bokföring så rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult, då det är viktigt att det kontrolleras av någon som har kunskap och erfarenhet inom detta.
Har du ingen redovisningskonsult så kan du få hjälp att hitta en via vår hemsida, där kan du filtrera på plats och vad för typ av kompetens du söker.

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar.

Varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!

- Ingående balansen antar jag är det som inte stämmer, eftersom mitt företag i början av 2021 hade 37 678kr. Men i Visma började jag som sagt från noll. För att det ska bli rätt, ska jag ändra ingående balansen i 1930 till 37 678?

- Jag har bokat om 2021 års resultat till 2022

- Saldot i bokföringen i visma stämmer med mitt företagskonto.

Jag har en följdfråga; Om jag ändrar ingående balansen på 1930 för år 2021 till 37 678, då kommer väl inte balansen i bokföringen i Visma stämma med mitt kopplade företagskonto längre?

Kan jag isåfall manuellt bokföra ett "eget uttag" på 37 678kr på ett datum i från 2021 för att få balansen att stämma igen? (de pengarna gick som sagt åt till privata bekostnader så det skulle ju stämma med vad som faktiskt hände också om jag förstått det rätt)

Allt gott,

Teo

Redigerat svar: Istället för ovanstående lösning, kan jag ändra den ingående balansen för år 2021 till:

1930: 37 678 Debet

2013: 37 678 Kredit

Det skulle väl också reflektera det faktum att pengarna var på mitt privata konto och användes privat efter årskiftet?

Hej Teo!

Det är skillnad på resultat och pengar - du behöver bokföra resultatet för år 2020 som eget kapital på konto 2010 och ev. Andra ingående balanser som du fick fram från deklarationen 2020 om du inte redan har gjort det. Men om pengarna aldrig flyttades från ditt privata konto till företagskontot ska du inte lägga in dem på konto 1930, då får du fel saldo. Om pengarna inte fanns på företagskontot ska de alltså inte läggas in där.

Eftersom att det är viktigt att det blir rätt i din bokföring så rekommenderar att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga i din situation.

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne