Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Problem med utlandsbetalning

Jag håller på med årsavstämning och har ett problem med att balansera kundreskontrat med gjorda betalningar. Jag har en kund i Polen som betalade två fakturor med samma betalning. Den ena fakturan var i SEK och den andra i Euro, och det blev en kursdifferens. Tyvärr gjorde jag fel i konteringen som orsakat skillnaden i kundreskontrat mot betalningarna men nu när jag ska hantera detta och göra en korrigeringspost så går det inte att ta bort matchningen mot inbetalningen i bankhändelser eftersom systemet anger att matchningen gjordes manuellt. Hur får jag bort matchningen mot inbetalningen?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @mats ronne 

Vi tolkar det som att du har en faktura i SEK och en annan i EUR till samma kund och sedan har du fått in en klumpsumma som motsvarar båda fakturorna.
Har du klumpsumman som en bankhändelse måste du bocka i Utlandsbetalning för att kunna matcha mot en faktura i EUR, men för att kunna matcha mot fakturan i SEK kan den bocken inte vara kvar. Det låter som att du på något sätt har kommit runt detta och matchat mot båda fakturorna.

Har du en eller två bankhändelser för detta?
Väljer du Åtgärder - Ångra matchning på bankhändelsen/bankhändelserna, vad händer då? Vad händer om du försöker välja Åtgärder - Ångra betalning på själva fakturorna?

Jag tror det är enklast om du kontaktar supporten för uppkoppling och felsökning så får du snabbast och bäst svar i detta fallet. 

/Tinna