Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HMalmberg
MEDLEM

Projekttransaktioner och rapporter för projekt som löper över kalenderår

I Administration kan man skriva ut Projekttransaktioner, som visar samtliga bokförda transaktioner på ett projekt och summerar kostnader och intäkter. Rapporten löper över flera år och summerar projektet, oavsett räkenskapsår. Saknar motsvarande i eEkonomi. Hittar överhuvudtaget ingen transaktionsrapport för projekt som inte är begränsad av kalenderåret. Finns det inte? Hur rekommenderar ni i sådana fall att man ska jobba med projektrapporter som sträcker sig över flera räkenskapsår? Tacksam för snabbt svar!

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,
Rapporten Projekttransaktioner i Visma Administration är precis som du skriver jättebra och man får med sig mycket. I Visma eEkonomi behöver du ta ut flera rapporter men du skulle kunna skriva dem till csv och sedan bygga ihop rapporterna i Excel så det blir som du önskar. Lite pilligt men det kanske ändå skulle fungera?

Vi har även en tråd med önskemål där en annan kund önskar kunna skapa rapporter som går över räkenskapsåren. Gå gärna in och följ tråden Skapa rapporter som ej följer räkenskapsåret

/Tinna

Hej Tinna och tack för snabbt svar!

Tyvärr blir det inte bara pilligt, det blir inte hållbart för en revision, vid projektavslut. Jag behöver kunna ta fram underlag direkt från systemet, som visar exakt vad som är bokfört - utan att jag (eller någon annan) kunnat modifierat underlaget i t ex excel. Att jag sitter och bygger egna rapporter är därför inte en hållbar väg. Som er support framhåll - så är Visma eEkonomi under utveckling. Är detta inte en möjligt utvecklingsmöjlighet på projektsidan? Att man precis som i Visma Adm kan ta fram alla transaktioner för ett projekt med summering av intäkter och kostnader? Och att rapporteringar kan löpa över flera räkenskapsår? Det känns som själva grunden i projektredovisning. Annars blir det bara ännu en variant av resultatenhet. Ska kolla den andra tråden. Tack!

Benny_1
MEDLEM

Jag kan bara hålla med frågeställaren om att en rapport som visar samtliga projekt eller möjligen ett urval av projekt, och dess ekonomiska utfall i sammandrag känns som en väldigt viktig funktion om man har projektredovisning med ett stort antal projekt. Att skriva ut rapport för rapport är ju väldigt tidskrävande. 

Hej @Benny_1

Förstår att det vore uppskattat om vi kunde göra en förändring kring projektrapporteringen. Lämna gärna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

 

Välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna

Benny_1
MEDLEM

Tack Tinna, jag gör så!