Hej jag har ordnat inställningarna i Eekonomi för att kunna fakturera med ROT/RUT avdrag.
Jag har sålt ett fastpris jobb.
Säg totalt 100k varav 40k Arbete och 60k Material.
Jag vill inte redovisa mina arbetstimmar på fakturan, är detta möjligt?
Hur ska jag göra fakturan då?
Lägger jag in en Artikel, tjänster 25% moms och husarbete.
Fyller i raden hur mycket material så blir rotavdraget fel.
Den tar rotavdraget på hela summan på den raden.
Tack på förhand hoppas ni förstår mig.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Fältet arbetade timmar är ett tvingade fält och att det är ifyllt är ett krav från Skatteverket så det behöver du fylla i. Däremot finns det en inställning som styr vad som visas på fakturautskriften till din kund.
Om du går in under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter, och bocka ur bocken för att visa antal artiklar på fakturautskrift så följer det inte med någon info alls om antalet timmar på kundens faktura.
Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten.
/Tinna
Hej igen, går det att få en rad med hela summan eller måste jag dela upp det på två rader?
En för arbetstid och en för material?
Tack på förhand
För att jag ska få det att stämma som jag har tänkt måste jag lägga upp det så hära.
Helst hade jag viljat ha en rad Fastpris 51200:- till kund med rotavdraget 7200:- men så klart redovisa mot skatteverket.
Hej!
För att Skatteverket ska godkänna ansökan om rot så krävs att du skiljer på material och på arbetskostnad. Du kan läsa mer på Skatteverkets sida - Hur ska en faktura för rot- eller rutarbete vara utformad?
Jag skickar även med dig instruktionen för vad som gäller i Visma eEkonomi - Hur fakturerar jag med rot- och rutavdrag så du kan säkerställa att du gör en korrekt faktura.
Hoppas mitt tidigare tips om hur du gör inställningar för om du ska visa antal artiklar på fakturautskrift eller inte fungerar för dig.
Ha en fin dag!
/Tinna
Hej att gömma timmarna för kund fungerar.
Men att få en rad med hela summan går inte.
Hej igen!
Som jag har nämnt tidigare i tråden kan du inte skapa en faktura med endast en rad så som du beskriver ovan. Skatteverket kräver att du på din faktura särskiljer vad som är material och vad som är arbetskostnader på olika rader för att du ska kunna dra av rot.
Tänk på att du kan alltid kan höra med Skatteverket om du känner dig fortsatt osäker.
Vänligen Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.