Hej Theres!
När du skapar en ROT-faktura så anger du de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet under Övriga kostnader och Materialkostnad.
Beloppen som skrivs in där är alltså "inbakade" i ditt skattereduktionsgrundande jobb och är endast information till Skatteverket, det visas inte på fakturan till kunden.
Om dina materialkostnader och övriga kostnader är skattereduktionsgrundande så skrivs det alltså in under Materialkostnader och Övriga kostnader, vill du specificera dessa för kunden så kan du förslagsvis lägga in en textrad på fakturan och förklara att det ingår i det skattereduktionsgrundande beloppet.
Vill du fakturera specifikt för materialkostnad och övriga kostnader så behöver du skapa upp egna artikel för detta och lägga in på fakturan, vilka ska läggas in med inklusive moms.
I den här tråden har vi fått en liknande fråga där en av våra champions har beskrivit hur du också kan lägga upp en ROT/RUT-faktura. Jag tror att den kan hjälpa dig i din fråga, så kika gärna på den!
Jag hoppas att detta hjälper dig med din fråga, känns något oklart är du självklart välkommen att återkomma i tråden så kikar vi vidare på det.
Ha en fin dag!
/Tinne