Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Råkat lägga på påminnelseavgift fast det inte var meningen, hur rättar jag till det? eEkonomi

Jag har av misstag råkat lägga med en påminnelseavgift på en faktura fast den inte skall ha det. Dessutom låg avgiften på 49 SEK men fakturan i övrigt är i EUR. Tyvärr har inte programmet översatt beloppet 49 SEK till Eur som den har gjort med övriga belopp utan nu har kunden fått 49Eur i påminnelseavgift istället? Hur gör jag?

Har tittat på om jag kunnat kreditera hela fakturan med påminnelseavgiften men det går inte tydligen. 

Har även en annan kund med liknande problem men då är den i SEK och jag vill egentligen bara ta bort påminnelseavgiften? 

Hur gör jag?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Att du lagt på en påminnelseavgift på fakturan är inget som påverkar fakturans belopp. Det bokförs inte heller någon påminnelseavgift när ni skapar den, därmed kan du låta fakturan vara.

Betalar kunden endast fakturans belopp så bokförs endast det beloppet. Skulle kunden eventuellt betala in fakturan samt betalningsavgiften, först då tar programmet hänsyn till det och bokför en påminnelseavgift. 

Har du inte skickat påminnelsen till kunden kan du därmed låta fakturan ligga obetald som vanligt tills dess att kunden betalar. 

/Hanna