Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räkenskapsår i följd i flerårsöversikten

Hej 

driver ett ab och bokför med eekonomi jag använder även tillägget deklaration och årsredovisning.

Nu när jag håller på med årsredovisning och kör kontroll  får jag meddelande att

"räkneskapsåren i flerårsöversikten måste anges i följd och utan mellanrum".

Konstigt tycker jag då programmet fyller detta automatiskt . Hursomhelst hur fixar man detta ?

Tack på förhand.

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det stämmer att detta ska hämtas från Visma eEkonomi och dina tidigare år du har upplagda under Inställningar - Räkenskapsår och IB från programmet, så dem bör ju stämma om du har räkenskapsåren korrekt upplagda där. Däremot så är fälten för åren redigeringsbara i flerårsöversikten, det kan ju vara något som bara råkats ändras där men det är tyvärr svårt att veta nu i efterhand eller när jag inte ser det framför mig.

Oavsett så kan du om du går till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Flerårsöversikt ändra åren manuellt där, ser åren korrekt upplagda ut så får du kontrollera att det inte smugit sig in något mellanrum på något ställe i följden på åren.  

Skulle felmeddelandet kvarstå får du gärna återkomma, om du har möjlighet att bifoga en bild på hur det ser ut från flerårsöversikten blir det också lättare för mig att felsöka. 🙂 

Ha en fin onsdag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Screenshot 2020 flerårsöversikt.png

Tack, nu blev det lättare att se varför du får ett felmeddelande.

Om jag kollar på följden på de tre första åren så kan dessa inte riktigt dessa stämma med verkligheten tänker jag, det är dessa datum programmet reagerar på och som du behöver ändra. Om du till exempel kollar på det första året längst ut till höger så börjar det 2016-12-03 till 2017-12-31, men nästa räkenskapsår börjar redan 2017-12-03 vilket innebär att datumen mellan den 3:e och 31:a december 2017 ligger på två räkenskapsår och det får det inte göra. Om ditt första räkenskapsår är 2016-12-03 och slutar 2017-12-31 så innebär det att nästkommande år ska börja 2018-01-01. 


Om du går till Visma eEkonomi - Inställningar - Räkenskapsår och IB, ligger räkenskapsåren felaktigt här också då? Om du har korrekt information där så ändrar du datumen manuellt i årsredovisningsmodulen bara. Du går till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse - Flerårsöversikt och ändrar året i de upplåsta rutorna. 

/My