Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta till Kundfaktura, Faktura metoden till Kontaktmetoden

Jag har insett att jag haft "fakturametoden" ikryssad, vilket är fel. Det ska vara Kontaktmetoden. Jag har lyckats skicka 5 fakturor innan jag upptäckt detta, och därför är verifikationerna fel nu. 

Hur gör jag för att "ta bort" eller korrigera verifikationerna "kundfaktura" och "inbetalning" så konteringen blir rätt enligt rätt bokföringsmetod.
5 SVAR 5
KenArd
CHAMPION

Hej Ekstam,
Det låter inte som blåljus och sirener..;)
Jag antar att dom 5 fakturor du skickat skulle bokföras som betalda vid det tillfället?
Dom borde ligga under bankhändelser så att du kan koppla dom som betalda  och få dom slutbokförda.

Sedan kommer allt fungera som det ska i fortsättningen.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så jag behöver inte bry mig om dessa. Samma sak gällde för hela 2015 och då sa min revisor att detta är fel och allting måste rättas till. Jag tänkte då rätta till 2016 själv på de 5 första fakturorna.

Men om jag förstår dig rätt så behöver jag inte bry mig?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om du bokfört med faktureringsmetoden men det egentligen avser kontantmetoden så kan man för säkerhetsskull kolla med Skatteverket hur man ska hantera det. Då det är mer specificerade verifikationer än kontantmetoden är det oftast inget problem. 

Det som kan ställa till det är att beloppet kan komma till att redovisas i en tidigare momsperiod. Har du årsvis moms eller att faktura- samt betalningsverifikationen hamnar inom samma momsperiod är det inget större problem.

Men som sagt, stäm gärna av med Skatteverket i och med att det går att manuellt kontera om bokföringen i eEkonomi. Återkom då gärna.

/Hanna

Hej!

Här är ytterligaren en som har råkat ha "fakturametoden" i kryssat istället för "kontaktmetoden"!

Problemet för mig uppstår gällande momsredovisningen. Eftersom mina fakturor har 90 dagar till förfallodatum (krav från min kund) samt att det blev strul med de första fakturorna så kom inga pengar in i företaget de första två momsperioderna (maj-juni, juli-sep). Jag nolldeklarerade därför momsen till skatteverket dessa perioder och gjorde ingen momsredovisning i visma  E-ekonomi. Nu när jag ska ska skapa momsredovisning i visma för första gången så utgår programmet från när fakturorna skickades istället för när pengarna kom in, trots att jag ändrat bokföringsmetod i programmet. Hoppas du eller nån annan kan hjälpa mig! 

 

Mvh

Rickard

Hej Rickard, 

Precis som du skriver så ligger dessa bokningar kvar eftersom de redan bokförts innan du ändrade till kontantmetoden, det gör också att siffrorna inte stämmer i momsredovisningarna du skapar i programmet nu i efterhand med det du redan deklarerat manuellt till Skatteverket. Detta kommer behöva justeras manuellt i Visma eEkonomi tänker jag och det kan finnas flera lösningar som funkar. Du är välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så vi kan få en bättre överblick i ditt program än vad jag kan få här via forumet, på så sätt kan vi se vilken lösning som passar dig bäst. 

Ha en fin fortsatt måndag 🙂
/My