Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Rättelse arbetsgivardeklaration

Jag har för avsikt att rätta flera arbetsgivardeklarationer bakåt i tiden åt en klient i Visma eEkonomi. Jag tänkte lägga till en person som fått bilförmån. Jag vill kolla hur jag löser detta på bästa sätt.

 

Ett sätt som jag funderar på är att använda manuell verifikation. Problemet blir då som jag ser det att uppgifterna om personen som fått bilförmån inte kommer med i kontrolluppgiften i programmet vid årets slut.

 

Om jag istället rättar arbetsgivardeklarationen under "Lön" så funderar jag på hur det blir med matchningen mot skattekontot. I och med att vi får ett separat beslut på skattekontot efter rättelsen av arbetsgivardeklarationen så bör väl arbetsgivardeklarationen matchas på två ställen på skattekontot. Går det att göra en "delmatchning" på skattekontot, dels mot den deklarerade arbetsgivaravgiften på tidigare deklarerad lön + arbetsgivaravgift på bilförmånen (det separata beslutet om arbetsgivaravgift på skattekontot).

 

Hur gör jag?

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Bäst är via manuella verifikationer. Någon kontrolluppgift ska ju inte göras längre, det är de månatliga AGI-deklaratoonerna som tar hand om detta och det är ju dem du ska rätta. 

 

Du ska kostnadsföra arbetsgivaravgiften mot skattekontot, det är bara den som påverkas för du kan inte dra retroaktiv källskatt.