Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Royalty i resultaträkningen

Hej! Jag har nyligen fått royalty på en bok och hittade en tråd där tipset var att bokföra som övrig insättning, och bra tips om hur man får till rätt momssats. Sagt och gjort - gick galant. Men när jag sen tittar på mitt resultat för året så verkar royaltyn inte finnas med som en pluspost där, utan bara intäkter matchade mot fakturor (vilket ju inte finns för royalty). Har jag gjort fel?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Carola L, 

Ja, det bör ha kommit med i din resultaträkning om allt gått rätt till. Om jag förstår dig rätt så bokförde du detta under Kassa och Bankhändelser som en övrig insättning och egen kontering?
Du kan under bokföring - Rapporter ta ut en resultaträkning, när du klickar på Skapa rapport så kan du bocka i Visa konton. På resultaträkningen ser du då summa per konto för en mer specifik rapport som kanske kan hjälpa dig. 
Jag testade detta och fick med intäkten under nettoomsättningar i min resultatrapport, använde ett 30-konto som försäljningskonto i min kontering som jag nu också ser på min mer specificerade resultaträkning.

Om du fortfarande inte ser eller får med intäkten i din resultaträkning så behöver jag lite mer information utav dig 🙂 
Vilka konton använde du? 
Beskriv gärna mer exakt hur verifikationen har blivit upplagd. 

Återkom gärna så kikar vi på det. 
Ha en trevlig helg! 
/My