Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nescafé
MEDLEM

Sålda inventarier / anläggningstillgångar

God kväll

 

Har sökt runt men inte fått riktig klarhet i hur det går till när fakturorna redan är utskrivna och betalda.

 

Har sålt 2 olika inventarier före årskiftet som är både utskrivna och betalda, men nu skall dom ju även tas bort ifrån listan med anläggningstillgångar, då vart det ju lite knepigt när allt redan är betalt och bokfört.

 

Enligt vissa ska fakturan krediteras och sen ska man sälja den via listan av anläggningstillgångar, är det rätt eller finns det nått annat sätt att göra?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-17

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

God kväll Nescafé!

 

Det är inte möjligt att ta bort en anläggningstillgång som har någon typ av historik, men om du har valt att sälja anläggningstillgången så försvinner den ur listan och syns om man väljer "Visa även sålda eller utrangerade poster".

 

Gällande dina funderingar kring försäljningen av anläggningstillgångar kan jag varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång där vi visar steg för steg hur du går tillväga.

 

Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.

/Tinne

nescafé
MEDLEM

Har läst det där, men eftersom jag redan skrivit ut faktura på inventarien och bokfört dom som betald så vart det lite torvigare.

Förstår att igentligen skulle jag "sålt" den i anläggningstillgångslistan samtidigt som jag  bokförde betalningen på fakturan.

 

 

Men hur går jag enklast tillväga nu?

Hej Nescafé!

 

Jag har felsökt i detta tillsammans med mina kollegor och har landat i att vi skulle behöva koppla upp oss mot dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig med fortsatt felsökning i den kanalen.

 

Önskar dig en fin eftermiddag.

/Tinne

Okej får prova ringa dit kanske.

 

tänkte bara att nån fler kanske råkat gjort samma misstag och bokfört en faktura på en såld inventarie innan den ”sålts” i inventarielistan.