Löst! Gå till lösning.
Hej Urban56!
Det är svårt att avgöra vilket alternativ som blir mest lätthanterligt för dig, så jag ska försöka förklara de olika funktionerna och hur de är tänka att användas. Förhoppningsvis kan det ge dig vägledning i vad som passar dig och din verksamhet bäst.
Resultatenheter/kostnadsbärare:
I Visma eEkonomi Smart kan du använda dig av Resultatenheter och Kostnadsbärare. En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet.
Du kan exemeplvis ha tre olika avdelningar där varje anställd eller säljare anges som kostnadsbärare under respektive avdelning. Här har du möjlighet att följa upp intäkter och kostnader kopplat till detta.
Projekt:
Du kan använda dig av projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
Tack
jag tror jag väljer alternativet med Resultatenheter/kostnadsbärare
Jag inbillar mig att det blir mest överskådligt. Jag kan ju ha fel men jag tar risken.
Behöver jag då skapa en resultatenhet för den övriga verksamheten eller räcker det med att jag bara låter bli att markera något när det gäller den?
Hej Urban56!
Du behöver inte skapa en resultatenhet för den övriga verksamheten om du inte vill. Precis som du skriver så låter du bara bli att markera något på de affärshändelser som inte ska registreras på resultatenheten.
Trevlig helg!
/Tinne
Tack!
då känner jag mig nöjd 😄
det ska bli spännande att utforska hur detta går
trevlig helg
/ Urban
Härligt @Urban56!
Du får mer än gärna skicka en uppdatering på hur du tycker att det fungerar framöver - jag tror att det skulle vara uppskattat av våra andra användare som söker inspiration!
/Tinne
Jag ska föröka komma ihåg att göra det
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.