Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Särrredovisning av EU projekt

Hej!
Jag ska påbörja ett EU-projekt som ska särredovisas med löner och allt. Vilket är bäst att använda då Resultatenheter eller projekt? EU-projektet har även det olika delar så därför tänkte jag använda resultatenheter och sedan projekt för delarna
 
Alternativet tänker jag är att använda resultatenheter och sedan kostnadsbärare. Saken är den att det är löner i de olika delarna och de måste även de kunna separeras. från varandra så att det syns hur mycket lön det har betalats ut för ett visst område
 
Jag tänker så här
Resultatenhet 1: ordinarier verksamhet
Resultatenhet 2: EU-projektet sedan använder jag antingen kostnadsbärare eller projekt för delarna.
 
Vilket är smartast och mest lätthanterligt?
 
Tacksam för hjälp
6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Urban56!

 

Det är svårt att avgöra vilket alternativ som blir mest lätthanterligt för dig, så jag ska försöka förklara de olika funktionerna och hur de är tänka att användas. Förhoppningsvis kan det ge dig vägledning i vad som passar dig och din verksamhet bäst.

 

Resultatenheter/kostnadsbärare:

I Visma eEkonomi Smart kan du använda dig av Resultatenheter och Kostnadsbärare. En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet.
Du kan exemeplvis ha tre olika avdelningar där varje anställd eller säljare anges som kostnadsbärare under respektive avdelning. Här har du möjlighet att följa upp intäkter och kostnader kopplat till detta.
 

Projekt:
Du kan använda dig av projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.

 

Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

 

Tack

jag tror jag väljer alternativet med Resultatenheter/kostnadsbärare

Jag inbillar mig att det blir mest överskådligt. Jag kan ju ha fel men jag tar risken.

Behöver jag då skapa en resultatenhet för den övriga verksamheten eller räcker det med att jag bara låter bli att markera något när det gäller den?

Hej Urban56!

 

Du behöver inte skapa en resultatenhet för den övriga verksamheten om du inte vill. Precis som du skriver så låter du bara bli att markera något på de affärshändelser som inte ska registreras på resultatenheten.

 

Trevlig helg!

/Tinne

 

 

Tack!

då känner jag mig nöjd 😄 

det ska bli spännande att utforska hur detta går

trevlig helg

/ Urban

Härligt @Urban56!

Du får mer än gärna skicka en uppdatering på hur du tycker att det fungerar framöver - jag tror att det skulle vara uppskattat av våra andra användare som söker inspiration!

 

/Tinne

Jag ska föröka komma ihåg att göra det