Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Schablon "procentnyckel" för att bokföra faktura mot flera reslutatenheter

I vårt företag har vi 4 stycken reslutatenheter som bör bolagets kostnader. Flertalet fakturor är dock sånt som behöver fördelas mellan dessa 4 resultatenheter. I vårt fall vill jag på enkelt sätt nyckla ut dem med en schablon om 20%/20%/30%/30%. Finns denna funktionaliteten någonstans?

Exempel: Kontorstädningsfakturan kommer in 10.000kr. Med nyckeln (20%/20%/30%/30) så skulle 2000kr fördelats på två av reslutatenheterna och 3000kr på de andra två. 

Idag hanterar jag det genom att jag skapat en femte reslutatenhet och nyklar sedan ut den mot de 4 'direkt' enheterna. Dvs exportera 5 rapporter och fördelar 1 av dem på de andra fyra mha av min super-duper formeln nedan;

=IFERROR(VLOOKUP($P10;INDIRECT("'"&T$6&"'!$A$1:Q60");1+T$5;FALSE)*$Q$4;0)+IFERROR(VLOOKUP($P10;$A$7:$N$38;(T$5+1);FALSE);0)

VLOOKUP mot hinken-reslutatenheten * % sats + VLOOKUP mot de direkt kostnader för reslutatenhet x, med INDIRECT flik referens.

Jag tar även tacksamt emot förslag hur någon annan hanterar detta problem/merarbete i excel?

Tacksam för återkoppling. 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Tack för att du hörde av dig med en fråga. 
Vill man fördela kostnaden på flera resultatenheter så behöver detta göras manuellt i samband med att man skapar en leverantörsfaktura och bokföra sina kostnader. På min bild nedan ser du att jag har angett bokföringskonto 4000 på två rader där jag fördelat beloppet på 1000kr/2 = 500kr vardera.
Därefter kopplar jag sedan mina resultatenheter mot respektive kostnadsbärare och detta får man hantera manuellt. 

Har vi någon annan användare som har möjliget att tipsa JCederholm om hur ni hanterar detta i Excel så är ni varmt välkomna att göra ett inlägg i tråden. 

Vänligen Tinna