Hej. Skulle precis skapa lönebesked och denna månad ska även förmånen för sjukvårdsförsäkringen läggas till men nu får jag lite panik för det fungerar inte som det gjort förut och snart ska lönen betalas ut. Tidigare har har jag använt 7390 samt 7399 för motkontering men sedan dess har den tidigare lönefunktionen bytts ut mot lön direkt och nu verkar det inte som att det går att välja längre.
//Henrik
Hej @HenrikB
Tack för att du kontaktar oss.
Jo du har fortfarande precis samma valfrihet om inte ännu bättre 🙂
När du väljer lönart på lönebeskedet så går det bra att byta till valfritt bokföringskonto. Väljer jag exempelvis löneart Övriga förmåner, tabellskatt så väljer Lön Direkt upp bokföringskonto 7390. Väljer jag Övriga förmåner, engångsskatt blir det istället bokföringskonto 7398.
Under Inställningar - Löneinställningar - Bokföring kan du ställa in vilket bokföringskonto du vill ha som motkonto till dina förmåner. Se bilden nedan
Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att återkomma med mer detaljer så hjälps vi åt.
Ha en fin dag
/Tinna
Tack så mycket, ska testa när jag kommer hem. Förstår programmet även då automatiskt att beräkna skatt och arbetsgivaravgifter eller måste jag öka på det manuellt?
Hej @HenrikB
Programmet beräknar skatt och arbetsgivaravgifter åt dig. Det du behöver ha koll på är om du ska ha tabellskatt eller engångsskatt på dina förmåner. Är du osäker på det är Skatteverket rätt instans att fråga.
Hoppas du löser allt och annars finns vi här
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.