Denna månad fick jag lite mer milers. än förra och dessutom började jag skatta för min förmånscykel.
Milersättningen var 240:- högre och förmånsvärdet för cykeln var 548:-och så hade jag 150:- i friskvårdsbidrag.
Då milersättning och friskvårdsbidrag ska vara skattefria och förmånscykeln väl ska beskattas med tabell eller engångsskatt borde min skatt ha blivit mellan 180 och 200:- högre än månaden innan.
Nu visar det sig att skatten blev 1800:- högre.
Beloppet är ju misstänkt likt 10månaders skatt för cykeln, men är det det?
Kan någon förklara vad jag gjort för fel?
Bifogat lönsepecar för sept och okt.
/ Uffe
Löst! Gå till lösning.
Hej @Uffe_R
Tack för att du kontaktar oss.
Jag har testat lite i mitt program och när jag lägger upp septemberlönen med skattetabell 33 så får jag exakt samma belopp på brutto, netto och skatt.
Däremot blir skatten på oktoberlönen inte densamma. Bruttolönen blir densamma, men jag får ungefär samma belopp på skatten som i september, 2514 kr, vilket bör vara rätt eftersom det även tillkommit en förmån.
Det går dock inte utifrån de här bilderna att se varför det blivit över 4000 kr i skatt på oktoberlönen.
Har du flera lönekörningar för oktober? Har du ändrat några inställningar på fliken Skatt?
Jag tror att det är bättre att du kontaktar vår support imorgon bitti så får vi felsöka vidare i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Hej!
2514 torde vara korrekt ja.
Jag ser nu när jag diffar lite mellan mitt arkiverade företag och det aktiva att det faktiskt finns en skillnad: Jag har tydligen, sedan arkiveringen, lyckats kryssa i att jag har pension som huvudsaklig inkomst.
Kan det bara orsaken?
Det är det ju förstås. Jag har tidigare skattat som att detta vore min enda inkomst, och nu smyger det ju fram att jag har andra inkomster.
Jag får sätta mig och titta på detta utifrån kvarskatt o lite sånt.
Då är jag nöjd och glad tror jag.
/ Uffe
Härligt att höra! @Uffe_R
Ångrar du dig och vill att vi kikar så är du alltid välkommen att slå en signal till vår support.
Ha en fin dag.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.