- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Skattekonto vs bankkonto
Hej!
Jag har kopplat så att jag får automatiska händelser både på skattekonto och vårt vanliga bankkonto.
Nu har jag insett att jag nog gjort lite fel gällande överföringar från bankkontot till skattekontot, då jag inte matchat själva händelserna mot varandra utan konterat dessa manuellt som övrigt uttag mot 1630, dvs:
K 1930
D 1630
När jag sedan ska hantera skattekontots automatiska händelser antar jag att summan blir "dubbel" eftersom jag inte matchat överföringen direkt mot bankkontots händelse, utan att det liksom görs två gånger.
Behöver jag "avmatcha/ångra" alla uttag jag gjort enligt ovan, och börja om? Eller finns det något annat sätt jag kan hantera det på? Några bra tips?
Tacksam för hjälp!
Mvh Anne
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Önskar också svar på detta, då jag verkar hamnat i samma problematik. Önskar hjälp! /MVH Emma
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Skönt att man inte är ensam om detta.. Hoppas vi får bra hjälp snart!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Här kommer ett förslag på hur ni kan hantera problemet:
När du kopplar automatiska händelser mellan skattekontot och företagskontot, ska du alltid välja alternativet "Överföring mellan egna bankkonton" för att undvika dubbelkontering. Eftersom detta inte gjorts, förutsätter jag att bokföringen stämmer på skattekontot men att företagskontot har blivit fel.
För att rätta till detta kan du välja mellan två olika alternativ:
Ta bort omatchade bankhändelser på skattekontot:
Om bokföringen på skattekontot stämmer, kan du ta bort de omatchade bankhändelserna som ligger på skattekontot. Detta gör du genom att klicka på papperskorgen till höger om respektive händelse.
Ångra matchning på företagskontot:
Om du föredrar, kan du istället ångra matchningen på företagskontot och istället matcha transaktionen som "Överföring mellan egna bankkonton".
Om du inte får detta att fungera eller om du vill att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin dag 🌻
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Tinna!
Tack för ett, som vanligt, väldigt bra svar 🙂 Jag valde att ångra matchningarna som var gjorda för att göra om och göra rätt. På några gick det som en dans men...
Vi har vissa bankhändelser som har andra betalningar inbakat samma summa, då de skickats samma dag, och dessa förstår jag inte riktigt hur jag ska hantera? Jag får inte upp något förslag på "välj bankhändelse" (antagligen eftersom summan inte stämmer överens).
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @anne-b
Skönt att du lyckades få bort ett par av dina händelser - bra jobbat!
Jag är lite mer fundersam på dina resterande funderingar men tror att lösningen på ditt problem finns i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Där beskriver vi steg för steg hur du kan hantera olika situationer, exempelvis kundfakturor som betalats i klumpsumma, hur du matchar flera bankhändelser samtidigt, samt många andra situationer som kan uppstå kring matchning.
Hoppas att något av dessa förslag är användbart och hjälper dig att komma vidare. Om inte, rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi se över din specifika situation och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten