Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skattemässiga justeringar - eEkonomi deklaration

Hej,

använder deklarationsmodulen i Visma eEkonomi- har ett aktiebolag. Har några frågor vad som ska fyllas i.

- Under "Skattemässiga justeringar" och "4.21 Pensionskostnader som ingår i p.3.8"
Ska man endast fylla i beloppet för själva pensionspremierna här? Eller ska man fylla i pensionspremierna+den särskilda löneskatten som jag bokat upp under året?

- Under "Övriga Skatter" , ska man endast fylla i pensionspremiebeloppet under året vid "Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader"?

- Under "Skattemässiga justeringar" och "4.20 Lån från aktieägare vid räkenskapsårets utgång", vad innefattas som lån? Har t ex ett avräkningskonto för utlägg som jag betalar privat men som företaget ska betala. Räknas detta som lån från akteägare och därav ska fyllas i under 4.20?

Tack på förhand!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-03-26

3 SVAR 3
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Oscar, 


1. I ruta 4.21 så anges de pensionskostnader som ingår i företagets personalkostnader. Du kan se dessa under Bokföringsvärden - Resultaträkning, rubriken Personalkostnader.


2. Vid "Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader" redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Exempel på kostnader som du betalar SLP på är pensionsförmåner för anställd vid avsättning till pensionsstiftelser eller köp av pensionsförsäkringar. För att beräkna underlaget kan du läsa mer på Skatteverkets Skatteregler för aktie- och handelsbolag SKV 294.


3. I ruta 4.20 så anges om det fanns ett lån från aktieägare vid räkenskapsårets slut. "Ett lån från aktieägaren är en skuld om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att flöda ut från redovisningsenheten. Vanligtvis så brukar det vara om det är bokfört på någon av kontogrupperna 23XX eller 28XX." Hittade lite om det på Bokföringstips.se Jag skulle nog även hänvisa dig till en revisor, alternativt Skatteverket för att du ska få ett 100% svar gällande just vad som klassas som lån från aktieägare.  


Ett annat tips är att i programmet klicka på frågetecknet uppe till höger i den blå listen. Den gör att du kommer direkt till Supportpanelen där du kan få Hjälp om aktuell sida. Du kan läsa mer om Skattemässiga justeringar här.


Hoppas svaren var till hjälp, hör av dig om det är något mer du undrar över.
/Theodor 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Theodor,

tack för svar! Tacksam om jag kan få några förtydliganden:

1. Under Personalkostnader ligger Pensionpremien och även den särskilda löneskatten för detta som jag bokat upp. Tolkar jag dig rätt att man då ska fylla i både beloppet för premien och beloppet för den särskilda löneskatten i ruta 4.21? 

2. "Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader"- det är är väl underlaget för den särskilda löneskatten som ska fyllas i här? MAO pensionspremien? 
Eller menar du att man ska fylla i det faktiska beloppet som den särskilda löneskatten blir- som jag bokat upp under året?

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Oscar,

1. Enligt Skatteverket ska du fylla i belopp för personalkostnader exklusive den särskilda löneskatten.

2. I den bilaga som Theodor länkade i förra kommentaren så skriver Skatteverket såhär om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: "Uppgift om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader lämnar du om företaget tryggat pension genom premie för tjänstepensionsförsäkring, överföring till pensionsstiftelse eller avsättning enligt tryggandelagen. I underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader ingår också utbetalda pensioner som inte betalas ut enligt lag eller p.g.a. tjänstepensionsförsäkring, t.ex. direktpension. Skatt ska betalas med 24,26% av det beskattningsunderlag som du fyller i vid punkt 1.1. Observera att det är underlaget, inte skatten, som ska redovisas. Om beskattningsunderlaget är negativt ska det fyllas i vid punkt 1.2 i stället."

Informationen om fråga ett läste jag på sida 30 och informationen i fråga två läste jag på sida 34 i bilagan som du återigen kan hitta i dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag.

Hoppas detta klargjorde dina funderingar, om du fortfarande har frågor får du återkomma!
/Fanny