Hej,
använder deklarationsmodulen i Visma eEkonomi- har ett aktiebolag. Har några frågor vad som ska fyllas i.
- Under "Skattemässiga justeringar" och "4.21 Pensionskostnader som ingår i p.3.8"
Ska man endast fylla i beloppet för själva pensionspremierna här? Eller ska man fylla i pensionspremierna+den särskilda löneskatten som jag bokat upp under året?
- Under "Övriga Skatter" , ska man endast fylla i pensionspremiebeloppet under året vid "Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader"?
- Under "Skattemässiga justeringar" och "4.20 Lån från aktieägare vid räkenskapsårets utgång", vad innefattas som lån? Har t ex ett avräkningskonto för utlägg som jag betalar privat men som företaget ska betala. Räknas detta som lån från akteägare och därav ska fyllas i under 4.20?
Tack på förhand!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-03-26
Hej Oscar,
1. Enligt Skatteverket ska du fylla i belopp för personalkostnader exklusive den särskilda löneskatten.
2. I den bilaga som Theodor länkade i förra kommentaren så skriver Skatteverket såhär om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader: "Uppgift om underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader lämnar du om företaget tryggat pension genom premie för tjänstepensionsförsäkring, överföring till pensionsstiftelse eller avsättning enligt tryggandelagen. I underlaget för särskild löneskatt på pensionskostnader ingår också utbetalda pensioner som inte betalas ut enligt lag eller p.g.a. tjänstepensionsförsäkring, t.ex. direktpension. Skatt ska betalas med 24,26% av det beskattningsunderlag som du fyller i vid punkt 1.1. Observera att det är underlaget, inte skatten, som ska redovisas. Om beskattningsunderlaget är negativt ska det fyllas i vid punkt 1.2 i stället."
Informationen om fråga ett läste jag på sida 30 och informationen i fråga två läste jag på sida 34 i bilagan som du återigen kan hitta i dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag.
Hoppas detta klargjorde dina funderingar, om du fortfarande har frågor får du återkomma!
/Fanny
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.