Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteskulder hamnar under tillgångar i balansrapporten

Hej

Håller på med deklaration för 2020 och ser att Skatteskulder konto 2510 hamnat under tillgångar. Det ser lite tokigt ut. Hur ska man få bort det från tillgångar och få det  att hamna under skulder?

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Har du en fordran, debetsaldo, på kontot? Flytta det till 1640 i stället så löser det sig. 

Höll själv på att leta en bra stund efter 2510 i någon rapport i samband med nyåret innan vi kom på att det faktiskt var debet på kontot och då hittade vi det under just Tillgångar.

 

eEkonomi har i mitt tycke en  tendens att förenkla skattehanteringen både här och där och använder gärna 2510 för all form av balanshantering av skatter. Jag kan delvis förstå det för rent tekniskt gör det mycket enklare att bygga systemet och man minskar mängden potentiella fel ("buggar") men jag får erkänna att, som någon som gärna gör sin bokföring så korrekt som möjligt, så känns det lite frustrerande ibland. 

 

Å andra sidan, det finns många tolkningar om vad som är "korrekt" i bokföring... 🙂

Det är även knepigt i tillägget Deklaration och Årsredovisning, som bokför skattekostnaden automatiskt på 2510 och så låser året. Då kan man inte i efterhand föra om till 1640 om det blivit en fordran så i ÅR står det som negativ skuld. Väldigt störande 😉 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja. Menar du hela saldot på 2510 eller ”tillräckligt” för att det ska hamna på rätt sida?

Om du, netto, har en skattefordran för just det avslutade året med avräkning för betald F-skatt är det den fordran som ska föras om. Alltså beräknad skattekostnad minus betald F-skatt.

 

På kontot i eEkonomi står det numera som information: 

Används för både skatteskulder och skattefordringar under året. Har du en fordran på kontot på balansdagen bokas den om till konto 1640. Skatter som ingår är: inkomstskatt, fastighetsskatt eller fastighetsavgift, särskild löneskatt på pensionskostnaden, utländsk skatt, betald F-skatt och avkastningsskatt. Gäller ej enskilda företag. Gäller inte delägares skatter och avgifter i handelsbolag dock skatter och avgifter som avser bolaget. Du kan särredovisning på underkonton: 2512 för beräknad inkomstskatt, 2513 för beräknad fastighetsskatt/fastighetsavgift, 2514 för beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader, 2515 för beräknad avkastningsskatt, 2517 för beräknad utländsk skatt och 2518 för betald F-skatt.