Hej.
Snart dags att börja skicka ut "faktura" för medlemsavgift 2025. Tänkte då börja använda Kivra.
1. Vi har idag medlemsavgift / kalenderår men funderar på att gå över till rullande 12 månader. Finns det någon bra rutin för hur man hanterar det? Eller behöver man varje månad själv kontrollera vilka som inte betalat och ska strykas som medlemmar.
2. När får vi betalt från medlemmen, när kommer pengarna till banken? Är det datumet när medlem betalar i Kivra? Eller när de tar emot fakturan och godkänner den i Kivra?
3. Om medlemmen inte vill betala för nästa år, hur gör de då? Om jag måste skicka en kreditfaktura på medlemsavgiften blir det väl ytterligare en avgift till Kivra.
4. Hur gör medlemmen om de inte vill betala för alla som vi fakturerat för, tex familjemedlemmar? Går det att delbetala på Kivra? Vad händer med restbeloppet?
5. När ska vi betala avgiften till Visma för skickad faktura via Kivra? Får vi faktura eller dras det av från summan när vi får betalt?
// Malin
Hej Malin (@Malin kassör)!
Tack för dina frågor, ska försöka besvara de så gott det går vad gäller Kivra då en del styrs därifrån. Jag besvarar de som du ställt frågorna.
1. Det finns ingen fast rutin för hur det ska hanteras. Det ni gör är egentligen bara att börja fakturera enligt det nya sättet när allt i det gamla sättet är gjort/betalt. Du behöver själv hålla koll på vad som betalas och inte. Använder ni bankkoppling kommer det att underlätta er överblick över betalda och obetalda fakturor. Annars får i stämma av mot banken (inbetalningar) och eEkonomi (fakturornas status).
2. Pengarna kommer till banken den dag som medlemmen väljer att pengarna ska dras. Jag citerar från Kivras hemsida - "Har du valt att betalningen ska ske snarast, skickas dina betalningar direkt eller nästkommande bankdag. Har du valt ett särskilt datum längre fram betalas fakturan på det datumet.".
3. Det blir det, du skulle däremot kunna välja att skriva ut fakturan som pdf och manuellt mejla eller posta kreditfakturan till den kunden. Då kommer ni undan kostanden men tiden behöver ni istället investera.
4. Det går bra att delbetala i Kivra. Restbeloppet får ni isåfall kreditera om de är så att 2 i familjen inte vill vara medlemmar längre, exempelvis. Det man får göra då rent programmässigt i eekonomi är ju att registrera betalning och välja det betalda beloppet - kreditera resterande av beloppet på fakturan.
5. Ni får en faktura för skickade e-fakturor. Eftersom det inte är så stora belopp och en transaktionstjänst så får ni inte dessa regelbundet utan ni får faktura på det när ni uppnått ett visst belopp. För exempel: Vi fakturerar inte om det endast är 5kr, då väntar vi med det tills ni uppnått ett större belopp.
Hoppas detta var till din hjälp, Malin. Ha det så fint!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.