Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JOVAN SMK
UTFORSKARE

Skicka till Kivra utan personnummer/ behövs personnummer för Kivra i eEkonomi?

Hej! Hur funkar det egentligen? Kör eEkonomiPro för förening med 540 medlemmar. En del undrar hur det kommer sig att vi kan skicka fakturor på Kivra utan att medlemmarna har angett sina personnummer? Förstår att Visma eEkonomi slår upp personnummer på något sätt men vill veta hur detta funkar då jag är skyldig en förklaring till medlemmarna, inte minst ur säkerhets och integritetsperspektivet.

Jovan

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-08-29

5 SVAR 5
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej igen Jovan! 

Jag har själv inte svaret på varför det är rent tekniskt möjligt men jag kommer att ta det vidare internt och återkoppla till dig så fort jag kan. 

Ha det fint tills dess! 
/Ebba

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Ursäkta att ditt svar har dröjt, jag ska göra mitt bästa för att förklara flödet för dig. 

För att aktivera ert företag mot Kivra krävs det att ni fyller i organisationsnummer, företagsnamn och e-postadress. I samband med denna aktivering behöver ni godkänna våra och våra underleverantörers villkor.

image (64).pngimage (65).png

För närvarande kan vi utföra en kontroll via e-post, vilket innebär att personnummer inte behöver fyllas i för att kunna skicka till Kivra. Denna kontroll och funktionen "Hämta adress" i eEkonomi möjliggörs genom Bisnode, där namn, adress och personnummer/organisationsnummer hämtas. Informationen sparas och samtidigt görs en kontroll mot Kivra för att verifiera om kunden har en brevlåda där. Om de har det, kommer alternativet för utskrift att föreslås för denna kund. 

Återkom om du har ytterligare funderingar. 
Ha en fin helg! 
/Ebba

Hej Ebba och tack för ditt svar. Då fattar jag hur det funkar bakom kulisserna:) Blev lite skraj när jag läste i svaret "För närvarande kan vi utföra en kontroll via e-post....." så det blir en följdfråga: Menar du att denna metod är bara tillfällig och kommer att tas bort över tiden? Vi har drygt 500 medlemmar och av dem är det mer än 70% som tar emot faktura via Kivra nu. Vi har inga personnummer i registret. Det vore olyckligt om detta kommer att krävas i framtiden. 

Hej igen! 

Ursäkta att jag uttryckte mig lite klumpigt. Funktionen är precis som vi vill ha den och det finns ingen plan att det ska krävas i framtiden. 😀

/Ebba

JOVAN SMK
UTFORSKARE

Ingen fara, det låter bra! Tack för ditt svar:)

Jovan