Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hemma_
MEDLEM

Skriva ut kontantfaktura och bokföra

Hej!

 

Jag har letat förtvivlat efter funktionen att skriva ut en kontantfaktura.

Var hittar jag den funktionen?

 

Ibland behöver jag skriva ut ett kvitto till kund som fått en faktura. De vill få ut friskvårdsbidrag från sin arbetsgivare.  Arbetsgivaren nöjer sig inte med fakturan och kopia på inbetalningen från internetbanken. Kan jag göra detta i programmet?

 

Hälsningar Evelin Petersson

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-27.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Evelin, 

Bra att du hörde av dig och nu kan du sluta leta 🙂 

I programhjälpen Skapa kontantfaktura kan du läsa exakt hur du ska göra och fastnar du på något så är du alltid välkommen att höra av dig igen till mig eller till mina duktiga kollegor på supporten

 

Önskar dig en fin vårdag! /Tinna

Hemma_
MEDLEM

Hej!

 

Tyvärr fungerade det inte för mig.

Jag kryssade i kontant i inställningen på fakturorna, men när jag förhandsgranskade så fanns det inte kvar utan där stod min tidigare inställning.

 

Ringde också in till supporten och de sa att jag skulle skriva ett kvitto för hand, på det gamla vanliga sättet.

Så det blev så.

 

Tycker att programmet borde ha möjlighet att skriva ett kvitto/kontaktfaktura lika enkelt som man skriver en vanlig faktura.

Hejsan! 

Via länken som Tinna gav dig ovan ska du kunna få ut en kontaktfaktura utan problem. Lättast är om du går till Försäljning - Kunder - klicka på kunden - Redigera - välj betalsätt Kontant och spara. När du sedan skapar fakturan till kunden kommer du längst ner till höger se att det står Totalt kontantfaktura, jag visar även en bild på en förhandsgranskad preliminär kontantfaktura jag skapat nedan. Du behöver förhandsgranska direkt via fakturan när du skapar den, förhandsgranskar du en fakturautskrift via dina Företagsinställningar kommer programmet visa en "vanlig" exempelfaktura och inte en kontantfaktura.

Detta är en förhandsgranskad kontantfaktura:

 

Detta är alltså något som ska fungera idag, lika enkelt som att skapa andra vanliga kundfakturor sålänge du har rätt inställning i kundregistret. Du ska inte behöva skapa ett manuellt kvitto så fungerar inte detta som beskrivet ovan får du gärna återkomma, så ska vi kika på det tillsammans en vända till. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My