Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Slå ihop räkenskapsår

Har missat att när verksamheten grundades fick jag möjlighet att välja ett utökat räkenskapsår då det rörde sig om 4 månader extra. Nu i Visma har jag dock redovisat det som separata år.
1) Går det att slå ihop räkenskapsår i efterhand?
2) Om ja, hur går jag tillväga?,
3) Om det inte går, vilka alternativ har jag?

10 SVAR 10

Åh, nej. Det går tyvärr inte att slå ihop. Det gäller att vara jättenoggrann när man lägger upp sitt företag med datum.

 

Ett alternativ är att du tar ut siefiler för bägge åren och sen startar om hela bolaget och läser in filerna igen. Då tappar du alla reskontror och alla bildunderlagen hamnar löst.

 

Alternativ 2 är att du tar extern hjälp med bokslutet detta år och filerna från bägge åren sätts ihop i annat bokföringsprogram så att det läses in korrekt i ett bokslutsprogram. Då får du ordning på de ingående balanserna på 2022. Jag brukar hjälpa till med sånt då jag har Vismas Administration också där jag kan läsa in verifikationerna på bägge åren och göra bokslut. Bara att du lägger ett mejl till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Du kan starta om bolaget, som Lovisa skriver. Du har alltid kvar en arkiverad version av hur det såg ut innan omstart, där du kan kolla reskontror etc. Bildunderlagen bör supporten kunna hjälpa dig att ta bort, de finns ändå kvar i den arkiverade versionen, kopplade mot rätt verifikationer.

Då får du en korrekt grund att stå på i programmet, det blir bättre i längden! 😃

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Finns det instruktioner på hur man startar om?
Kan jag ständigt komma åt den arkiverade versionen av de två räkenskapsåren?
Varför och i vilket läge måste jag ta bort bildunderlagen?


Du hittar under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Till höger står det Starta om på en knapp. Du kan dock inte starta om själv om det är så att du har en aktiv bankkoppling utan då måste du ringa supporten.

 

Kolla med supporten eller om du får svar här från Visma så att du verkligen kommer åt det gamla för det känner jag mig osäker på. Men det kan vara uppdateringar sen jag gjorde en omstart senast. Det var länge sedan jag gjorde en omstart för det rekommenderar jag generellt sett inte.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

@Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi 

Det finns alltid en läsversion som man kommer åt om man startar om. Det har funnits många år! 😊

Det låter bra @Numbers_and_Friends att man kommer åt den på samma sätt som när man avslutar sin firma. Vet du om man kan ångra sin omstart och aktivera "läsversionen" igen kanske?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det tror jag inte att man kan tyvärr.. 

Här finns info om omstarten:

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/settings-company-res...

Hojta till om du behöver hjälp eller support! 😃

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lovisa!

Bra råd! Jag kan behöva hjälp, men tänker försöka själv till en början. 
Detta med datum är klurigt! Bara i ett enda dokument är det omnämnt att det är ett förlängt räkenskapsår. I alla övriga står det tex. 21-01-01 - 21-12-31.

Tänk på att om du startar om bokföringen så finns ingen ångraknapp vad jag vet men det kanske du också ska kolla med Visma om det ändrats innan du tar beslut 🙂 

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100