Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stämma av valutakonto

Jag har ett valutakonto och nu stämmer inte saldot med vad jag har i bokföringen. Hur kan jag ta ut ett kontoutdrag i valutan som är knyten till valutakontot och inte bara i SEK. Det verkar att jag har fått in en konstig valutakurs i mitten på mars som ställer till det men jag kan inte se kurserna i systemet. Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna välja kontoudrag i både SEK, valutakontot valuta eller både och. Vilken kurs tar egentligen systemet när de bokför en utlänsk valuta från valutakontot?

4 SVAR 4
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I eEkonomi hämtas valutakursen från Europeiska Centralbanken. Du kan se valutakurserna på deras hemsida här. Du kan även enkelt se valutakursen i eEkonomi för respektive dag om du går till Inställningar - Kassa- och bankkonton, klicka på ditt valutakonto och välj Värdera

Om du har en differens tänker jag att du bör kontrollera verifikationerna i mars månad mot valutakurserna som du kan se enligt ovan beskrivning. Det finns exempelvis möjlighet att ändra valutakursen själv när man matar in en leverantörsfaktura och då frångår man ju programmets valutakurs.

Börja med att kika på detta och återkom om du har fler funderingar.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men så här ser det ut transaktionerna går till rätta kurser men helt plötsligt hänger inte saldot. Jag förstår inte hur detta händer? Och vad jag ska göra åt saken, Nu har jag ett negativt saldo i Visma på detta kontot men jag har pengar i Utlänska valutan på banken och hela den differensen kan inte vara en valutadifferens. Vad har systemet gjort nedan?
Siffrorna i SEK är från Visma och de utländska transaktionerna från mitt bankkontoutdrag.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Katarina.

Är inte riktigt med på hur du menar. Du skriver att transaktionerna går mot rätta kurser, men plötsligt hänger inte saldot. Saknas det info där? Annars- förklara gärna mer igående vad som är fel 🙂 
Hur ser det ut inne i ditt program där du faktiskt ser att det är fel (vi kan inte hantera excel-ark på det sättet, vi behöver se hur ditt program ser ut)?
Visa transaktionerna, där du ser att det är negativt saldo och även hur sammanställningen ser ut när du valt att Värdera om det är fel.
Precis som Moa skrev ovan hämtas kurserna direkt från Europeiska Centralbanken, inte från bankerna. 

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis som jag jag beskriver, transaktionerna går mot rätt kurser som du ser i bilden jag har lagt med. Men om man tittar på saldot räknar den till en helt annan kurs. Jag har valutaomräknat och det slutade med att jag har en positiv valutaeffekt på över 30000 SEK vilket är helt orimligt. Det verkar som det är något fel i saldotabellen. Jag kommer att ha svårt att förklara hur den uppstått till min revisor.