Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Startkonton

God morgon.


Jag har gått och gjort det svårt för mig.


Jag sa upp mig i början av året, för att starta eget. Jag fick en karantän på 1 månad. Däremot, för att allt skulle fungera med lokal osv, så fick jag lägga pant på hyran, påbörja material inköp etc. Jag hade pengar som bolaget lånar av mig, som jag la på eget konto och betalade utgifter ifrån. Efter ett bra tag lyckades jag få ett företagskonto med kort (ojoj, är det en egen historia, hur ovillig banken var att få en ny kund)

Jag släckte till slut ned mitt eget konto och förde över likviderna till företagskontot, där det nu rullar ifrån.


Till saken: jag köpte visma redan vid uppstart med intentionen att jag skulle kontera själv, och direkt. Jag har däremot haft extremt mycket att göra. Alla intäkter/kostnader har jag bokfört på ett excel-ark, och alla fakturor och kvitton finns i pärmar enligt mottagningsprincipen. Jag har (enligt mig själv) lyckats att hålla bra koll. Jag saknar 53 kr på ca 280 konteringar som jag inte kan redogöra för. Jag misstänker att det är ett utslag av fat fingers, jag har skrivit fel någonstans.


Men nu ska jag börja kontera in allt i visma.


Rimligtvis är första händelsen mitt lån till bolaget. Jag har delat upp det i två skulder, då den ena skulden är pant på hyran som är inlåst i 2 år. Vilket konto brukar man vanligtvis använda för skuld till delägare? Jag har sett några olika.

De händelser som skedde från mitt konto innan ftg-konto fanns, det borde rimligtvis vara ok att kontera det som om det hade skett inom ftg-konton, alltså att jag inte behöver skriva en "eget utlägg"-papper för varje transaktion, utan redovisar bara kvitton? De mesta av de inköp som gjordes innan orgnr fanns har jag skrivit kvitton för som att jag köpte det av mig själv den dagen orgnr startades.

Vi har ingen revisor, men jag känner att det är lika bra att lämna bort bokslutet till en revisor. Har jag rätt om jag misstänker att bokslutet tar mindre tid (alltså blir billigare) om revisorn samtidigt skött konteringarna under årets gång?


Jag kommer säkert på mer saker ju mer tiden lider...

11 SVAR 11

Re: Startkonton

Hej!

Jag kanske kan hjälpa dig. En grundläggande fråga, är det ett aktiebolag eller en enskild firma.

Behöver veta det innan man kan svara på resterande 🙂

Re: Startkonton

Hej Bennet

Tyvärr är du inte ensam om dessa upplevelser. Har tyvärr många som upplever det här med att sköta sin egen redovisning inte är så lätt. Därför skulle jag föreslå dig att ta kontakt med en duktig redovisningskonsult som kan hjälpa dig igång. Sedan kan ni tillsammans skapa rutiner och mallar för att det skall bli enklare i framtiden. Att lämna bort bokslutet låter bra. Men att sitta själv och göra en bokföring som sedan kanske måste göras om känns lite tråkigt. 

Jobbar själv med flera företag som vi hjälper när det kör ihop sig i samband med själva bokföringen. Vi skapar då ett samarbetar då med kunden i Visma Eekonomi och det fungerar bra. Vi hjälper sedan till att ta fram bokslut m.m.

Skulle du vara intresserad av att jag eller någon annan på vår lilla byrå skulle hjälpa dig? Så ring mig på telefon 0770-33 99 25

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
NY MEDLEM

Re: Startkonton

AB
NY MEDLEM

Re: Startkonton

Hej,

jag är redovisningskonsult och har varit i 10 år. Numera arbetar jag enbart i Visma eEkonomi. Jag hjälper dig gärna med din bokföring. Hör av dig på 070-4829332 så kan vi diskutera vidare!
Mvh
Sara Öhman
NY MEDLEM

Re: Startkonton

Fine. Ska ni använda forumet för att spamma försäljning så kan ni ta och skriva ut era timpriser så väljer jag den som är billigast.

Re: Startkonton

Ok! Det avräkningskonto du har i ett AB är 2893.

Du kan inte bokföra ditt privata konto i bolaget utan du använder dig av avräkningskontot 2893.

Precis som Tomas skriver nedan så tycker jag det är klokt att be om hjälp redan nu och komma i fas för att sedan kunna göra det löpande själv i den mån man vill. Har man bra rutiner är det väldigt smidigt i Visma eEkonomi och jag har ett flertal kunder som mejlar mig när de är osäkra på någon post eller om de vill att jag ska stämma av inför en momsredovisning.

Är man insatt i bolagets bokföring löpande så blir ju bokslutet självklart lättare :-).

Om du mejlar mig ditt excelblad så kan jag göra en snabb koll och ge dig ett ungefärligt pris/tidsåtgång för att hjälpa dig. Tror nämligen att vi kan lösa en del väldigt smidigt!

Min mejladress är lovisa.ljungvall@revidera.se

Mvh
Lovisa
0523-459952

Re: Startkonton

Haha! Ja, det var mycket respons du fick :-D. Det är tiden som är det väsentliga så länge timpenningen är rimlig.

Tror att vi har liknande timpenning alla tre eftersom vi är småföretagare allihop. Timpenning i branschen ligger på mellan 500-700 kr i timmen för löpande bokföring skulle jag uppskatta. De större byråerna kan ta mer.

Det handlar om vem som kan leverera bäst tjänst till förmånligaste pris. Du får nog kontakta var och en av oss om du vill ha offert.

Nvh
Lovisa

Re: Startkonton

Gillar inte att prata timpris längre. Bättre med fastpris per månad tycker vi.
För uppstart konsultation och samarbete över nätet en startkostnad på 2 495 kr. Sedan tar vi 499kr per månad eller 625 kr per timma. Alla priser är alltid exkl moms. Betalningsvillkor 10 dagar netto.
NY MEDLEM

Re: Startkonton

Hej,

förstår precis hur du känner. Många som bara skrev hör av dig, även jag. Ber om ursäkt för det! Jag tar 500 kr/ timme för löpande bokföring. 800 kr/ timme för bokslut. För mig är vår relation den viktigaste! Du kan höra av dig till mig när du vill och ställa vilka frågor du vill! Däremot måste jag som alla andra få höra mer om ditt bolag innan jag kan hjälpa till. 

Mvh
Sara Öhman