Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Startkonton

God morgon.


Jag har gått och gjort det svårt för mig.


Jag sa upp mig i början av året, för att starta eget. Jag fick en karantän på 1 månad. Däremot, för att allt skulle fungera med lokal osv, så fick jag lägga pant på hyran, påbörja material inköp etc. Jag hade pengar som bolaget lånar av mig, som jag la på eget konto och betalade utgifter ifrån. Efter ett bra tag lyckades jag få ett företagskonto med kort (ojoj, är det en egen historia, hur ovillig banken var att få en ny kund)

Jag släckte till slut ned mitt eget konto och förde över likviderna till företagskontot, där det nu rullar ifrån.


Till saken: jag köpte visma redan vid uppstart med intentionen att jag skulle kontera själv, och direkt. Jag har däremot haft extremt mycket att göra. Alla intäkter/kostnader har jag bokfört på ett excel-ark, och alla fakturor och kvitton finns i pärmar enligt mottagningsprincipen. Jag har (enligt mig själv) lyckats att hålla bra koll. Jag saknar 53 kr på ca 280 konteringar som jag inte kan redogöra för. Jag misstänker att det är ett utslag av fat fingers, jag har skrivit fel någonstans.


Men nu ska jag börja kontera in allt i visma.


Rimligtvis är första händelsen mitt lån till bolaget. Jag har delat upp det i två skulder, då den ena skulden är pant på hyran som är inlåst i 2 år. Vilket konto brukar man vanligtvis använda för skuld till delägare? Jag har sett några olika.

De händelser som skedde från mitt konto innan ftg-konto fanns, det borde rimligtvis vara ok att kontera det som om det hade skett inom ftg-konton, alltså att jag inte behöver skriva en "eget utlägg"-papper för varje transaktion, utan redovisar bara kvitton? De mesta av de inköp som gjordes innan orgnr fanns har jag skrivit kvitton för som att jag köpte det av mig själv den dagen orgnr startades.

Vi har ingen revisor, men jag känner att det är lika bra att lämna bort bokslutet till en revisor. Har jag rätt om jag misstänker att bokslutet tar mindre tid (alltså blir billigare) om revisorn samtidigt skött konteringarna under årets gång?


Jag kommer säkert på mer saker ju mer tiden lider...

11 SVAR 11

Hej!

Jag kanske kan hjälpa dig. En grundläggande fråga, är det ett aktiebolag eller en enskild firma.

Behöver veta det innan man kan svara på resterande 🙂
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

AB

Ok! Det avräkningskonto du har i ett AB är 2893.

Du kan inte bokföra ditt privata konto i bolaget utan du använder dig av avräkningskontot 2893.

Precis som Tomas skriver nedan så tycker jag det är klokt att be om hjälp redan nu och komma i fas för att sedan kunna göra det löpande själv i den mån man vill. Har man bra rutiner är det väldigt smidigt i Visma eEkonomi och jag har ett flertal kunder som mejlar mig när de är osäkra på någon post eller om de vill att jag ska stämma av inför en momsredovisning.

Är man insatt i bolagets bokföring löpande så blir ju bokslutet självklart lättare :-).

Om du mejlar mig ditt excelblad så kan jag göra en snabb koll och ge dig ett ungefärligt pris/tidsåtgång för att hjälpa dig. Tror nämligen att vi kan lösa en del väldigt smidigt!

Min mejladress är lovisa.ljungvall@revidera.se

Mvh
Lovisa
0523-459952
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Bennet

Tyvärr är du inte ensam om dessa upplevelser. Har tyvärr många som upplever det här med att sköta sin egen redovisning inte är så lätt. Därför skulle jag föreslå dig att ta kontakt med en duktig redovisningskonsult som kan hjälpa dig igång. Sedan kan ni tillsammans skapa rutiner och mallar för att det skall bli enklare i framtiden. Att lämna bort bokslutet låter bra. Men att sitta själv och göra en bokföring som sedan kanske måste göras om känns lite tråkigt. 

Jobbar själv med flera företag som vi hjälper när det kör ihop sig i samband med själva bokföringen. Vi skapar då ett samarbetar då med kunden i Visma Eekonomi och det fungerar bra. Vi hjälper sedan till att ta fram bokslut m.m.

Skulle du vara intresserad av att jag eller någon annan på vår lilla byrå skulle hjälpa dig? Så ring mig på telefon 0770-33 99 25

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Framtidens Redovisning
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

jag är redovisningskonsult och har varit i 10 år. Numera arbetar jag enbart i Visma eEkonomi. Jag hjälper dig gärna med din bokföring. Hör av dig på 070-4829332 så kan vi diskutera vidare!
Mvh
Sara Öhman
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fine. Ska ni använda forumet för att spamma försäljning så kan ni ta och skriva ut era timpriser så väljer jag den som är billigast.

Haha! Ja, det var mycket respons du fick :-D. Det är tiden som är det väsentliga så länge timpenningen är rimlig.

Tror att vi har liknande timpenning alla tre eftersom vi är småföretagare allihop. Timpenning i branschen ligger på mellan 500-700 kr i timmen för löpande bokföring skulle jag uppskatta. De större byråerna kan ta mer.

Det handlar om vem som kan leverera bäst tjänst till förmånligaste pris. Du får nog kontakta var och en av oss om du vill ha offert.

Nvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gillar inte att prata timpris längre. Bättre med fastpris per månad tycker vi.
För uppstart konsultation och samarbete över nätet en startkostnad på 2 495 kr. Sedan tar vi 499kr per månad eller 625 kr per timma. Alla priser är alltid exkl moms. Betalningsvillkor 10 dagar netto.
Framtidens Redovisning
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

förstår precis hur du känner. Många som bara skrev hör av dig, även jag. Ber om ursäkt för det! Jag tar 500 kr/ timme för löpande bokföring. 800 kr/ timme för bokslut. För mig är vår relation den viktigaste! Du kan höra av dig till mig när du vill och ställa vilka frågor du vill! Däremot måste jag som alla andra få höra mer om ditt bolag innan jag kan hjälpa till. 

Mvh
Sara Öhman
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Bennet.

Hehe, din ovilja från banker har jag också mött när jag startade företag. Man tror att om man privat haft en långt, förtroendefull och framgångsrik affärskontakt med en bank i mer än 40 år - och ALDRIG strulat till saker - så är det ju naturligt att man går till samma bank när man sedan skall bli företagare.

Men då blev det en annan avdelning och dom har aldrig hört talas om dig – det är som om dom hörde hemma på en annan planet - och villkoren de presenterade verkade också komma från den andra planeten. Så det blev en annan bank och de fattade precis – från första sekund - vad jag som företagare behövde.  

Sedan det här med bokföring. Från början hade jag så fantastiskt mycket kunduppdrag att jag inte hade en chans att också stätta mig in i bokföringen mysterier – och hantera det samtidigt. Så det fick ett närastående företags ekonomiavdelning göra till rimliga villkor – men det får inte vara gratis.

Samtidigt tjatade en granne på mig – som också körde företag – du lär dig aldrig att köra företag förrän du gör din egen bokföring. Så nu är jag inne på mitt andra år då jag kör bokföringen själv – och det hela börjar sätta sig ganska väl – och är rätt kul det också.

Vad kan jag då råda dig till?

Har du tid att göra din egen bokföring så skall du göra det men du behöver sannolikt support från en erfaren bokföringsfirma för att få till grundstuket för din bokföring och klara ut nödvändiga rutiner. Men det är inte dom som SKALL GÖRA DET – det är DU som skall göra jobbet medan DE med fördel sitter på distans – ex vis via Skype – och tittar på din skärm och tipsar och korrigerar när det behövs. Man lär sig inte köra bil genom att sitta och titta på – man måste också hålla i ratten.

Efter hand klingar ditt behov av att ha någon att hålla i handen av - men du skall ha kvar din distante ”buddy” för att konsultera vid behov.

Sannolikt har du ovan redan fått flera lämpliga kandidater som skulle kunna hjälpa dig igång.

Det viktiga är att de kan jobba på distans och att du/ni hittar ett rimligt kommersiellt stuk för en sådan service. Det är nödvändigtvis inte det lägsta budet som du blir bäst hjälpt av – det är nog snarare där personkemin ”klickar” – där ni kan kommunisera och förstår varandra.

Bokslutet däremot skall du lämna över till proffsen för att få det gjort – och revisor behöver du bara om du omsätter mer än 3 miljoner om året – vill jag minnas.

Lycka till.  

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis Roffe!
Det är så här vi jobbar. Vill vara ett support till den som vill sköta sin egen redovisning. Vill jobba mer med rådgivning och skatteplanering där vi konkret kan vara lönsamma för kunden. Vill också jobba med att lära ut mer om hur man kan använda de siffror som man får fram i sin redovisning.
Vi tror också att det är företagaren som kan sin verksamhet bäst och själv bör göra sin löpande bokföring. Men ibland så behöver man lite extra stöd, för att allt skall bli rätt. Vi jobbar över hela landet och gör de flesta kundmöten digitalt via Skype. Fungerar alldeles utmärkt. Både vi och våra kunder sparar restid som kan användas till något bättre. 

Ibland så besöker vi våra kunder för att träffa banker m.fl. Vi har rätat ut många frågetecken åt våra kunder och agerat mellanhand mellan banker och kund. Bank folk lever ibland i en annan värld och pratar ett annat språk. Men i grunden är vi vanliga människor av kött och blod. Vår erfarenhet är att de flesta människor är bra och vill hjälpa till. Men då måste man förstå varandra och de förutsättningar som man lever under.

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonsult 
Tel 0770-339925