Går det när man fakturerar styra mot en viss artikel? Hur isf?
Våra föreningar fakturerar 1 ggn per år och denna fordran ska gå mot konto 1687, fordran hos medlemmar och inte ett 3xxx intäktskonto.
Ingen stor grej, boka om de nu i årsbokslutet men smidigt om det kan funka.
Löst! Gå till lösning.
Du kan genom artikelkontering styra att beloppen hamnar på 1687 i stället för ett 3-konto. Då behöver du ha olika artiklar upplagda för avgift som faktureras i förväg inför kommande år, och avgift som faktureras för innevarande år.
Ok, jag är inte riktigt med. Hur?
Jag vill att fakturan jag ställer ska gå direkt mot 1687, inte mot försäljning av tjänst.
Bokar upp ett belopp i bokslutet som jag sen fakturerar senare i år avseende 2024.
Hej
1. Du får skapa en ny artikelkontering under Inställningar > Artikelkontering.
2. En artikel under fakturering > Artiklar som är kopplad till den nya artikelkonteringen behöver sedan skapas så du kan välja den på fakturan.
Frågan är bara när detta sedan bokförs upp som en intäkt. Gör det en manuell omföring av det när kunden faktiskt betalt fakturan?
/Joachim
Uppbokning sker i bokslut, 1687 och 3989 övriga erhållna bidrag (ej momsregistrerad förening)
Faktura ställs ut, 3xxx men jag vill ha 1687 samt 1510.
Är detta inte korrekt tänker du? Tack!
Hej
Vad är den primära orsaken till att det skall läggas på 1687? är det för att betalningen ännu inte kommit in?
/Joachim
Ärvt hela förfarandet men antar att man vill särskilja den post för att visa.
Hej
Om det bokförs om från 3989 till 1687 så borde det inte ligga på 1687 utan på ett skuldkonto eftersom 1687 hamnar i kredit och blir negativt.
Så jag måste erkänna att jag inte helt först tänket bakom att ha det som en skuld?
/Joachim
Tack för input, tar de vidare internt här.
Hej
Kan tillägga en sak. Om det vill skiljas åt från övriga kundfordringar så skall ombokningen i bokslutet göras på detta sätt istället. intäktskontot 3989 Rör man inte.
1510 Kredit
1687 Debet
Via den konteringen så särskiljer man en fordran på de medlemmar kunder som inte betalt och det hamnar då inte som en skuld.
men ser inte helt vitsen med detta då det kommer skapa merarbete i kommande år och risken för att det blir fel i bokföringen är större.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.