- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ta bort kundfaktura - kontantmetoden
Hej!
Finns det någon möjlighet att ta bort en kundfaktura när jag använder mig av kontantmetoden?
Jag skapar ofta en ny faktura om jag märker att det har blivit något fel på den första. Då hade jag gärna haft möjlighet att kunna ta bort den första. Eftersom jag använder mig av kontantmetoden behöver väl den ändå inte bokföras om den aldrig blir betald?
Jag förstår att jag kan använda knappen ångra faktura, men dels skapar ju detta onödiga poster i bokföringen, samt krångel om jag inte upptäcker och ångrar den första fakturan förrän nästa momsperiod.
Med vänlig hälsning,
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Richard!
Nej, precis som du skriver så fungerar det inte att bara ta bort en faktura i Visma eEkonomi utan du får ångra fakturan. Fakturan som du har skapat kan ha skickats till din kund oavsett om den är bokförd eller inte i programmet. Om du skulle haft möjlighet att bara ta bort fakturan så skulle det ha kunnat vara ett felaktigt underlag som skickats till din kund. Därför bör allt underlag alltid bokföras för att det ska kunna vara spårbart i programmet enligt god redovisningssed. .
Jag har ställt frågan till våra produktspecialister och fått information om att detta är inget som vi kommer ändra på i dagsläget då vi anser att det här är det säkraste sättet att hantera fakturor på.
Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
