Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tecken i balansräkningen - vad är fel?

Sitter med årsavstämningen. Jag har gjort förlust i företaget på 12 087 kr (konto 8999 Årets resultat kredit och 2019 Årets resultat, delägare 1 debet). I balansräkningen under eget kapital visar sig på konto 2018 (övriga egna insättningar) som -14 769 kr och konto 2019 som + 12087 kr. Summa av Eget kapital blir -2682 kr. Eftersom eget kapital ska ange hur mycket bolaget är skyldigt mig i detta fall, så verkar det nu som om företaget är skyldigt mig endast 2682 kr. Jag förstår inte denna sammanställning. Tillgångarna motsvarar + 2682 kr (konto 2650 momsredovisning). Är det korrekt?  Med vänlig hälsning, Anna
2 SVAR 2
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Det egna kapitalet behöver inte alls nödvändigtvist vara så mycket som företaget är skyldig dig som privatperson.

Enkelt sätt kan man säga att denna rubrik i balansrapporten (Eget kapital i en enskild firma), består av alla tidigare års ackumulerade resultat samt egna insättningar eller uttag.

I ditt fall har du en insättning på 14 769 och ett minus resultat på 12 087 vilken då resulterar i ett slutkapital på -2682. Detta är alltså helt korrekt baserat på det du har bokfört.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!