Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Trubbel vid anlitande av redovisningskonsulter

Jag har sen bildandet av mitt aktiebolag anlitat redovisningskonsulter för årsredovisning och deklaration (2017, 2018). Övrigt har jag skött själv efter bästa förmåga.

I båda fallen har jag begärt att detta arbetet ska utföras direkt på mitt eEkonomi-konto, så att ändringar, omföringar och alla andra data finns där, och inte i ett externt verktyg som jag inte har tillgång till. Detta året skaffade jag årsredovisnings/deklarations-tillägget, så att arbetet skulle göras och sparas där.

I båda fallen utlovades det göras. I båda fallen gjordes det inte alls. Jag bytte konsult just pga av att min förra inte gjorde det, men även den andra konsulten gjorde likadant, och jag har skriftligt bevis på att de i båda fallen rakt ut ljög om vad de lovade göra. Vi pratar erkända konsulter med många kunder.

Är detta vanligt?

Varför händer det överhuvudtaget?

Kan jag begära kompensation för att de inte har gjort sitt jobb?

Jag kan av uppenbara skäl inte nämna vilka de är.

Pseudonym "Frustrerad Skåning"

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns inga hinder för att processa mot redovisningskonsult om du känner dig förfördelad. I första hand begär du kompensation genom prisreduktion om du anser att arbete inte utförts som avtalat, i andra hand reser du krav på skadestånd om du lidit ekonomisk skada.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har bett dem återkomma om att slutföra, och vad det i så fall innebär. Om de spjärnar emot får jag ta till de medel du föreslår.

Då det har hänt två gånger blir jag fundersam kring branschpolicy v.g. arbete i kundens eget verktyg, men direkt ljug får ändå anses oseriöst i alla sammanhang.

Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du skriftligen avtalar med dina konsulter hur du vill ha arbetet utfört så uppstår och avslutas alla diskussioner kring utförandet innan du lämnar över något.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi var onekligen överens.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra 
Då är det enkelt att reda ut om du kan redogöra för tredje part vad ni avtalat och vad som levererats i förhållande till det

Får jag gissa, utan att ha sett eEkonomis modul så vill vi i branschen gärna använda "riktiga" bokslutsprogram med fler möjligheter än vad dessa, ofta förenklade, moduler har. Har själv försökt göra deklaration i gamla Enskild firma men insåg att det inte går att göra en komplett deklaration där. Ofta får man problem när man som vi vet hur man skall göra men dessa förenklade program begränsar möjligheterna och absolut inte passar alla verksamheter och bolag. Vet inte heller hur pass uppbyggt det är med bilagor i modulen till eEkonomi. Är spontant skeptisk men har gärna fel..... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, så är det säkert, men det var inte det jag beställde och fick acceptans för :). eEkonomis modul är (vad jag kan begripa) magnituder bättre än den i Enskild firma. Jag kommer i vilket fall att be dem avsluta året korrekt direkt i verktyget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej papasmurph,

Det låter inte som den bästa av upplevelser som du har haft.

När jag tittar på ditt kundnummer ser det inte riktigt ut som om din Redovisningsbyrå (finns en konsult upplagd på ditt kundnummer) har riktigt rätt förutsättningar för att vara inne i ditt Visma eEkonomi.

På den här länken, Aktivera samarbete i Visma eEkonomikan din redovisningsbyrå läsa om hur de ska gå tillväga för att allt ska fungera.. 

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

/Victor